Sabtu, 30 Mei 2009

Memberi, jangan mengharap pulangan.


Ketika makan di kantin pada hari Khamis baru-baru ini, maka terdengarlah perbualan-perbualan yang biasa di kantin. Perbualan tentang perkara kehidupan seharian. Cerita anak, cerita suami, cerita makanan sedap sampailah cerita tentang kutipan derma dari sekolah sebelah. Sekolah sebelah mestilah SRK Ibrahim. SRK Ibrahim akan mengadakan Hari Anugerah Cemerlang tak lama lagi. Ramailah juga para guru SMK IBrahim yang mempunyai anak di SRK Ibrahim. Guru Besarnya pula seorang yang baik hati. Ini sebab saya kenal cikgu Rosli semasa saya masih mengajar di SMK Che Tom. Orangnya peramah, senyumnya manis, berbudi bahasa dan berhemah tingi. Itulah dia Guru Besar SRK IBrahim.

Bila nak adakan HAC , maka biasalah , tentulah perlukan peruntukan. Jadi bagi para pelajar diminta menyumbang sejumlah wang untuk membiayai HAC tersebut. Dalam surat dituliskan pernyataan tentang amaun yang hendak didermakan. Ada 50, 100 dan lain-lain. Maknanya minimun derma ialah RM50. Banyaklah juga dizaman semua barang keperluan sedang melonjak naik. Yang lain-lain itu ialah bila melebihi RM100. Tak kisahlah nak derma berapa pun. Tak mau derma pun tak pa cuma kuranglah sikit seri HAC nanti. Sekolah yang begitu hebat, SRK IBrahim takkan nak adakan HAC yang tak hebat. Yang malu nanti pihak sekolah dan ibu bapa juga.

Berbalik kepada cerita di kantin, maka mereka merungutlah kata mahal. Ada yang kata pula

" Kan ada frasa yang kata lain-lain, maknanya dermalah berapa ringgit pun, selain dari RM50 dan RM100. "

Pulak dah, depa twist ayat pulak. Cikgu pun dah banyak belajar dari Karpal Singh, dah pandai jadi loyar dok ubah tafsiran ayat. Ada pulak yang kata,

"Buat apa bagi banyak, anak aku bukan dapat hadiah " .

Takpalah, nak bagi, bagilah. Kalau tak mau bagi pun takdak sapa nak paksa. Saya pun tak mau ulas panjang-panjang . Tapi satu perkara yang saya nak ulas.

Kalau kita nak derma, nak bagi duit, nak tolong orang jangan harapkan pembalasan. Memberi jangan memikirkan tentang pulangannya nanti. Adakah kita orang yang begitu kedekut? Kalau kedekut pun diam-diam sudahlah. Jangan pula bagi orang tau yang kita ni kedekut sangat. Malu aihh.

Sedangkan dalam Islam, banyak ulama menyatakan kalau kita sembahyang dan berniat nakkan pahala Allah dan syurga Allah, maka kita dianggap orang yang kedekut. Sedangkan Allah jadikan kita tanpa mengharap apa-apa pulangan, kenapa kita pula nak berbakti kepada Allah mengharapkan pelbagai pulangan. Adakah kalau tak dak pahala , maka kita tak buat kebaikan? Adakah kalau takdak janji syurga Allah, kita tak sembahyang? Kedekut sangatkah kita? Kita buat ibadat bukan untuk pembalasan tapi sekadar kita hamba, maka hamba wajib berbakti kepada tuhannya, walaupun tiada ganjaran. Yang kita harap bukan syurga Allah, tapi kita mengharap pengampunan dan redha Allah.

Pernahkah terdengar cerita tentang seorang alim yang bertapa 500 tahun tanpa berhenti beribadat kepada Allah. Kerjanya sentiasa beribadat, siang malam tanpa henti. Tak pernah melakukan dosa tapi bila dia mati dia dihumbankan ke neraka. Kenapa? Kerana ketika malaikat tanya dia nak masuk syurga ini adakah kerana redha Allah ataupun kerana pahalanya? Maka dia terfikir yang pahalanya begitu banyak, tentu dia boleh masuk syurga. Maka dia pun menjawab yang cukuplah pahalanya untuk masuk syurga Allah. Maka ditimbangkan semua amalannya berbanding rahmat yang Allah berikan. Ternyata amalannya amatlah sedikit jika dibandingkan dengan rahmat yang Allah berikan kepadanya. Maka dia pun dihumban keneraka kerana amalannya tidak cukup untuk masuk syurga. Itu dia yang beramal 500 tahun tanpa henti, apatah pula saya yang amalannya terlalu sedikit. Ingatlah kita masuk syurga bukan kerana amalan kita tetapi kerana redha dan pengampunan dari Allah. Jadi beristighfarlah selalu untuk memohon pengampunan dari Allah.

Jadi, relevenkah kita jika terlalu kedekut dan memberi hanya untuk mengharapkan pembalasan? Fikir-fikirkan dan banding-bandingkan agar kita dapat menilai diri kita termasuklah diri saya sendiri.

CARILAH REDHA ALLAH . JANGAN CARI REDHA MANUSIA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan