Rabu, 20 Mei 2009

Jangan terlalu mengharap


Ada pantun berbunyi, pantun enam kerat yang cukup popular termasuk dinyanyikan oleh arwah Sudirman ( the singing lawyer ) yang berbunyi..

Apa diharap padi seberang
Entah berbuah entahkan tidak
Entah disambar pipit melayang
Apa diharap kasihnya orang
Entah bercerai entahkan tidak.
Entah semakin bertambah sayang.

Pantun diatas pantun cinta, tapi cinta tak mesti hanya kepada kekasih. Ada orang cintakan duit, ada yang cintakan pangkat dan tak kurang pula yang cintakan kuasa. Tapi yang paling baik tentulah cintakan Allah. Tapi yang saya nak bicara ni ialah cinta nak mengajar Tingkatan Enam. Ada ke orang bercinta macam tu. Banyak aihhh.. terutama bila dengar guru Tingkatan 6 akan cepat naik pangkat, naik gaji dan naik kategori. Dulu semua mengeluh bila disuruh mengajar Tingkatan 6 tapi sekarang ada yang telefon saya nak masuk ke SMK Ibrahim khas nak ajar T6.

Sebenarnya mengikut pegawai KPM dan JPN yang melawat SMK Ibrahim pagi ini kerana nak tengok perjalanan T6, bagi guru-guru kenalah berfikir panjang kalau nak mengajar T6 dan mengharapkan ganjaran kebendaan. Antaranya guru-guru T6 tak boleh bertukar selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Ada pula yang tak boleh bertukar kalau disekolah yang nak dimasuki tak terdapat kekosongan dalam subjek yang hendak diajar. Guru-guru T6 pula kena balik pukul 4 setiap hari sebab nak disamakan dengan matrikulasi dan maktab perguruan. Kena buat kolokium, kena buat aktiviti kokurikulum. Kalau nak mengajar saja kemudian nak balik rumah, payah sikitlah. Ada pula yang tak akan naik kategori tapi naik KUP ke hakiki. Gaji tak naik tapi pangkat ada sikit naik.

Bukan nak menakutkan sesiapa, cuma nak bagi tau duduk perkara. Takut nanti yang diharap tertiarap, yang dicita-cita tak jadi nyata. Bukan juga cemburu sebab tak mengajar T6 tetapi sebagai peringatan agar jangan terlalu mengharap.

MENGAJAR JANGANLAH HENDAKNYA KERANA KEBENDAAN SEMATA-MATA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan