Khamis, 19 November 2009

Pengawas.


Kelmarin 18 Nov telah bermula peperiksaan SPM dan STPM bagi tahun 2009. Bermula dalam keadaan yang kurang selesa sebab hujan turun mencurah-curah. Itulah mungkin hujan rahmat yang Allah turunkan untuk memberitahu para pelajar bahawa mereka dirahmati Allah. InsyaAllah. Ramai yang pakai topeng muka yang diedarkan mungkin kerana ramai yang demam atau selesema. Saya pun demam juga, tapi kenalah juga kesekolah kerana cuti dah habis dan kerja pula terlalu banyak. Banyak borang nak kena sain dan banyak buku rekod pengajaran guru nak kena tengok dan simpan. Itulah sebahagian daripada rutin kerja sebagai seorang pentadbir sekolah. Bukan nak mengadu cuma nak cerita.

Sedang saya sibuk dengan pelbagai tugas, datang pula guru dok mengadu tentang perihal pengawas dok bersembang. Memanglah salah kerana pengawas tugasnya untuk mengawas peperiksaan. Mereka kena pastikan peperiksaan berjalan lancar tanpa ada unsur-unsur penipuan, kena tolong para pelajar yang nak ke tandas, kena bantu pelajar dalam hal-hal tertentu dan mereka tidak boleh langsung berbincang tentang kertas soalan. Saya pun dengar cerita dari guru, entah betul entahkan tidak. Saya pun berfikiran positif dengan menganggapnya tidak benar dan pengawas SPM tidak melakukan perkara sedemikian.

Bercerita tentang pengawasan SPM, saya pernah jadi ketua pengawas SPM di SMK Ibrahim kira-kira sepuluh tahun yang lalu ketika saya masih lagi mengajar di SMK Che Tom. Dalam Dewan Syed Jan itulah saya mengawasi peperiksaan SPM. Teringat saya perihal seorang pengawas yang pelik. Pelik bukan kerana pelik, tetapi pelik kerana dia buat perkara pelik. Ada ke patut dia pengawas dan saya ketua pengawas, bila pelajar angkat tangan dia suruh saya pula pergi tengok dan bagi kertas kepada pelajar terbabit. Menyinga juga tapi takkan nak marah di depan para pelajar. Habis saja peperiksaan saya panggil dia dan beri sedikit nasihat dan peringatan tentang kerja-kerja pengawas dan ketua pengawas. Saya juga ingatkan dia siapa pengawas dan siapa ketua pengawas. Pengawasan selepas itu berjalan lancar. Begitulah, kekadang jadi ketua pengawas pun kena banyak sabar apatah lagi kalau jadi Pengetua. Lagilah kena banyak sabar.

Sebenarnya pengawas dan ketua pengawas mempunyai autoriti yang amat hebat sehingga melebihi daripada kuasa Pengetua sendiri. Kalau ketua pengawas tak benarkan Pengetua masuk, maka Pengetua tak boleh masuk. Pernah terjadi di satu sekolah ketua pengawas bertelagah dengan Pengetua kerana Pengetua meminta untuk melihat kertas soalan sedangkan peperiksaan untuk kertas tersebut belum lagi berakhir. Oleh itu sesiapa sahaja terutama ketua pengawas, pengawas dan warga sekolah tidak dibenarkan sama sekali melihat kertas soalan dan berbincang mengenainya sedangkan peperiksaan masih lagi berjalan. Ketua pengawas dan pengawas hanya boleh melihat apakah jenis kertas soalan, berapa muka surat dan hal-hal teknikal yang lain. Tentang isi soalan dilarang untuk berbincang sama sekali. Begitulah ketatnya dan telusnya peperiksaan di Malaysia.

Itu pun terdapat juga kebocoran kertas soalan. Kebocoran itu berlaku tentulah pada tempat yang lain dan tak mungkin berlaku apabila kertas soalan sudah masuk ke bilik kebal. Itulah telahan saya dan saya yakin benar.

PENGAWAS TULUS PEPERIKSAAN TELUS.

2 ulasan:

  1. salam cikgu..

    saya skrg ni pun Pengawas Peperiksaan SPM..baru pertama kali mengawas, mencari pengalaman...

    BalasPadam
  2. Bbaguslah tu, eloklah mencari pengalaman. lepas ni jadi ketua pengawas pula. selamt mengawas.

    BalasPadam