Rabu, 4 November 2009

Jangan pegang stereng.


Jangan pegang stereng. Apa sebab pula? Kalau nak bawa kereta mestilah kena pegang stereng. Kalau tak pegang stereng mana boleh. Mesti kemalangan. Lainlah kalau bawa kapalterbang, boleh tekan "autopilot" dan kaplterbang melayang secara automatik. Itu pun kalau nak mendarat kena pilot juga. Tak boleh "auto" mendarat. Nahas nanti.

Stereng ini bukan stereng kereta tapi stereng sekolah. Maknanya pentadbiran sekolah serah kuasa sepenuhnya kepada Pengetua. Biar Pengetua jadi drebar. Biar Pengetua pegang stereng. Idea ini saya dapat ketika kursus Penolong Kanan di Hotel Sri Malaysia Kepala Batas baru-baru ini. Kata Ketua Sektor En Munajat,

" Penolong Kanan jangan dok pegang stereng kecualilah kalau Pengetua benarkan"

Maknanya di sekolah drebarnya ialah Pengetua. Tak boleh ada banyak drebar. Takut nanti berlaku perlanggaran. Kalau kereta berlanggar , seorang dua saja cedera, tapi kalau sekolah kelam kabut, ribuan pelajar jadi mangsa. Sebab itulah Pengetua cukup berperanan dalam hal ehwal pentadbiran sekolah dan hal ehwal yang paling utama iaitu akademik sekolah. Teringat saya kata-kata bekas Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan, Tuan Haji Abas Awang. Dia berkata,

"Pengetua bukan tukang kebun, maka jangan dok kisah sangat tentang keceriaan sekolah. Pengetua juga bukan ahli komputer, jadi jangan dok kisah sangat tentang komputer. Tapi Pengetua adalah pentadbir yang paling utama, jadi uruskan hal-hal pentadbiran terutama pentadbiran dari segi akademik. Itulah core-business sekolah".

Saya sangat setuju dengan saranan beliau. Dia sambung lagi ,

" Kalau sekolah utamakan keceriaan, baik kita lantik tukang kebun jadi Pengetua"

Pedih telinga mendengarnya tetapi itu adalah kenyataan. Berbalik kepada Penolong Kanan, mereka perlulah sentiasa menyenangkan Pengetua. Pengetua mempunyai kuasa veto yang tidak boleh dipersoalkan oleh Penolong Kanan. Ini kerana kalau berlaku sesuatu, Pengetua yang dipertanggungjawabkan dan bukannya Penolong Kanan. Jadi semua Penolong Kanan termasuk diri saya agar tidak memegang stereng tanpa kebenaran Pengetua.

Teringat saya kata seorang pegawai JPN Kedah. Saya kurang setuju dengan saranan beliau. Katanya ,

"Kalau Pengetua suruh buat kolam ikan, maka Penolong Kanan tak perlu tanya berapa dalam kolam ikan yang hendak dibuat, berapa luas kolam tersebut, berapa pula panjangnya, dari mana nak cari modal dan dari mana nak ambil jentolak untuk korek kolam. "

Sebahagiannya betul sebab tak kan kita sebagai Penolong Kanan langsung tak tau apa, semua nak kena tanya Pengetua tetapi kalau Pengetua suruh buat sesuatu program, kita kena selalu "consult " Pengetua untuk persetujuannya. Ini untuk memastikan apa yang kita buat sentiasa dalam pengetahuan Pengetua. Jangan buat sesuatu tanpa pengetahuan Pengetua. Ingat, yang nak jawab Pengetua, bukannya kita sebagai Penolong Kanan. Kalau nak pegang stereng , tunggu sampai jadi Pengetua.

PENGETUA ITU KETUA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan