Ahad, 1 November 2009

Cari menantu.


Pagi tadi selepas memeriksa perjalanan kelas-kelas sempatlah saya singgah sekejap di bilik guru untuk melihat kebajikan guru-guru. Guru-guru mengeluh sebab elektrik tak ada. Belum dibaiki lagi sebab ada barang yang kena ditempah dari jauh. Nampaknya terpaksalah cikgu-cikgu berpanas sehari dua lagi. Takpalah cikgu , berpanas sehari dua . Dah bertahun-tahun sejuk, baru sehari dua panas taklah teruk sangat. Itulah cikgu SMK Ibrahim. Panas ke, sejuk ke, pelajaran tak akan diabaikan. Syabas. Kalau macam ini, semua patut diberi APC tapi ada kuota. Nak buat macam mana.

Sempatlah juga bercerita dengan guru sekejap. Keluarlah cerita tentang pilih menantu. Cerita yang baru saja saya dengar sebab saya jarang berkesempatan ke bilik guru. Hari ini dapat cerita baru. Cerita pilih menantu. Ceritanya ada guru yang dah pilih menantu untuk dijodohkan dengan anak-anaknya. Maknanya guru tersebut akan memilih pelajar yang comel dan bijak dalam pelajaran untuk dijadikan menantu. Idea yang baik sebab tak payah lagilah anak dok cari jodoh sendiri. Awal-awal pak dah bagi. Bagus idea ini tapi anak saya yang lelaki baru berumur 11 tahun. Terlalu awal rasanya nak cari menantu.

Dengar cerita ini, saya teringat cerita yang tersohor dipedalaman India di mana kanak-kanak dijodohkan semasa dilahirkan lagi. Bagus juga kerana soal cari j0doh dah selesai tapi kalau terlalu awal pun ada juga banyak masalahnya. Kekadang kita pilih punya pilih, cinta bagai nak rak, tiba-tiba tak jadi. Apatah lagi bila yang comel tu masuk universiti. Di universiti ada yang hensem macam Shah Rukh Khan. Akhirnya menantu yang kita pilih orang lain pun nak pilih. Masa sekolah bercinta sakan, sampai di universiti lain cerita. Yang kita pilih orang dah pelari. Tinggallah anak kita dok gigit jari. Bukan nak mengata, saja nak cerita.

Teringat kawan saya di universiti dulu. Bercinta sakan, kemana-mana pun berdua-duan. Pendekata macam belangkas. Yang perempuan memang comel, orang Kulim. Yang lelaki kawan saya , orang Johor. Saya pun kurang ambil tau hal mereka sebab saya mana ada masa nak bercinta. Lagippun saya orang miskin, tak hensem pula, sapa yang mau?. Bagus juga orang tak mau, sebab kuranglah sikit masa untuk bercinta. ( Dah orang tak mau, nak kata apa lagi ? ).

Tau-tau saya dengar kawan saya dah kena tendang dari universiti. Sebabnya dia gagal dalam percintaan. Gagal dalam bercinta, dalam pelajaran pun gagal juga. Rupa-rupanya si comel lote buah hatinya dah dilarikan si hensem yang lebih bergaya. Dia termangu-mangu tak dak siapa nak pujuk. Kemudian dia pun jumpa kami di asrama. Dia ceritalah tentang kekecewaannya ditinggalkan kekasih hati. Dia dah "fed-up", tak mau sambung belajar lagi. Ramailah yang pujuk. Tapi saya kata,

" Eloklah hang berhenti, belajar pun tak guna sebab hang takdak semangat. Kerana perempuan pun hang sanggup abaikan pelajaran. Kalau jadi pembesar nanti, agaknya bila hang "frust", hang tinggalkan kerja pula. "

Dia tersengih-sengih dan terus pergi dan tak datang jumpa saya lagi. Saya pun taklah perlu menghabiskan masa untuk pujuk dia lagi. Begitulah cerita bila gagal bercinta. Saya harap para pelajar SMK Ibrahim khasnya, lupakan dulu hal-hal bercinta ini. Masa untuk bercinta masih panjang tetapi masa untuk belajar dah semakin kurang. Bukan apa, takut nanti bila gagal bercinta, jadi macam kawan saya, kena tendang dari universiti, peluang keemasan terlepas begitu sahaja. Tumpukan kepada pelajaran. Kalau ada jodoh takkan kemana. Sampai masa bertemulah dengan jodoh yang ditakdirkan. Insya Allah.

GAGAL BERCINTA MENDERITA.

2 ulasan:

  1. Salam Cikgu Abd Halim,

    cari menantu yang baik budi,
    untuk anak dengan niat murni,
    malangnya anak tak hargai,
    sebab dia orang nak cari sendiri,
    mak bapak pun apa lagi,
    kedua-duanya gigit jari,
    menantu yang comel di bawa pergi...

    terima kasih cikgu, tinggalkan komen di blog saya. Izinkan saya link blog cikgu sebab nak belajar dari yang banyak pengalaman.

    BalasPadam
  2. tak ada masalah, teruskan berblog ...

    cari menantu untuk anak
    tapi anak kata tak nak
    menantu siapa yang nak
    akhirnya bapa yang nak

    BalasPadam