Jumaat, 30 Oktober 2009

Lebah dan langau


Lebah dan langau. Sama-sama binatang yang berada dibawah kelas Insekta. Iaitu binatang yang mempunyai "jointed legs" atau kaki yang bersambung-sambung. Mungkin itulah terjemahannya dalam Bahasa Melayu. Maklumlah selepas 7 tahun PPSMI saya tak tau dah orang kata apa untuk "jointed legs". Tapi lepas ini kena tau pula lah sebab PPSMI pun dah nak dihapuskan. Mari kita terus berbicara tentang dua ekor binatang ini yang sama-sama insekta, yang sama-sama kaki bersambung, yang sama-sama boleh terbang tapi perangai tak sama. Berbeza macam langit dengan bumi, kata orang tua-tua.

Tengok gambar di atas pun dah tau dah. Lebah hinggap atas bunga yang wangi dan menarik, tapi langau hinggap atas tiang lampu yang berkarat dan busuk. Lebah suka tempat wangi, langau suka tempat busuk. Itu Allah jadikan untuk kita ambil panduan. Malah dalam Al Quran ada satu surah iatu surah An Nahl yang membicarakan tentang lebah. Allah memberi penghormatan kepada lebah. Hebatnya lebah. Surah tentang langau memang tak ada. Cubalah ambil iktibar.

Kelmarin di kantin ada cikgu dok bincang tentang bidadari. Cantiknya bidadari seperti yang digambarkan oleh kitab. Cuba kita fikir sejenak. Adakah kita ini akan mati dalam Islam. Kalau mati pun belum tentu dalam Islam, toksah dok "pikior" tentang bidadari. Fikirkan mati kita dulu. Mati dalam Islam dulu, baru boleh fikirkan yang lain. Apa dok melalut pulak ini? Itulah kekadang pemikiran kita menerawang ke segenap ruang. Kita berbalik kepada kisah lebah dan langau. I am sorry if you all dissaponted with me. Maaf.

Kalau kita baca tentang lebah dari segi aspek sainsnya, kita akan jumpa betapa hebatnya lebah. Lebah menghasilkan madu yang mempunyai banyak asid amino yang sebahagiannya masih belum diketahui namanya oleh saintis. Saintis belum tahu nama, tetapi telah dihasilkan oleh lebah berkurun lamanya. Madu lebah yang manis dan banyak khasiat. Tak pula kencing manis kalau makan madu lebah. Tak macam makan gula yang tak semanis madu lebah tapi menyebabkan kencing manis. Lebah pula ada macam-macam kategori. Ada lebah betina yang kerjanya berteur, ada lebah jantan yang kerjanya bagi betina bertelur dan ada lebah pekerja yang mandul. Dah mandul nak kerja apa lagi, dia tak fikir tentang mengawan, barulah boleh kerja dengan kuat. Ada pula "royal jelly " yang diberikan khas kepada anak-anak lebah yang akan menjadi jantan. Anak-anak yang akan jadi pekerja tak dapat "royal jelly".

Dari segi komunikasi, lebah memang hebat. Lebah tak payah pakai GPS, telefon bimbit, broadband, internet dan sebagainya, tetapi mereka boleh berkomukasi dalam jangkaan puluhan kilometer. Bila seekor lebah menjumpai tempat yang ada madu, maka dia akan balik ke sarang membuat satu tarian khas yang akan menunjukkan arah ketempat madu tersebut mengikut kedudukan matahari. Bukan itu saja, malah dalam tarian itu terselit isyarat yang menunjukkan berapa lama boleh sampai ketempat tersebut dengan mengambil kira kelajuan angin. Hebatnya lebah tapi tentulah lebih hebat pencipta lebah.

Lebah pula bersemangat waja dan amat berani. Sanggup mati dalam mempertahankan sarangnya. Jangan dok kacau sarang lebah hinggakan ada pepatah " Sarang lebah jangan dijolok" kelak mata bengkak dan "berbaloq". Kalau nak diceritakan tentang lebah amatlah banyak sekali. Dan lebah paling penting dalam pendebungaan dan pembiakan tumbuh-tumbuhan. Lebah merupakan agen pendebungaan yang utama bagi tumbuh-tumbuhan yang menghasilkan bunga yang wangi. Lebah suka tempat wangi.

Mari kita cerita pula tentang langau. langau tiada surahnya dalam Al Quran. Langau tiada apa keistimewaan Satu sayap langau bawa racun dan satu lagi bawa penawar. Sebab itu kalau langau jatuh dalam minuman, selamkan seluruh langau tersebut kedalam air sebelum minum air tersebut. Penawar akan meneutralkan racun. Maka air selamat diminum. Tapi yang paling elok tak payah minum, buang saja air tersebut sebab mana tau kakinya penuh najis. Ini kerana langau amat suka hinggap pada najis dan tempat-tempat yang busuk. Malah langau membiak dalam tempat-tempat yang busuk lagi membusukkan.

Langau tak punya sarang, tiada sistem sosial yang unik, tiada sistem perhubungan yang rumit dan tiada juga keberanian seperti lebah. Pendekata langau " has nothing of interest". Langau hanyalah langau yang menghurung najis. Langau adalah langau yang penakut dan tidak konstruktif dan inovatif seperti lebah. Salah langaukah berperangai demikian? Tidak sesekali. Langau pun Allah jadikan untuk kita buat bandingan. Sesungguhnya tiada satu pun yang Allah jadikan secara kebetulan dan tiada satu pun yang Allah jadikan sia-sia belaka. Allah jadikan lebah dan langau untuk kita ambil pengajaran.

Jadilah lebah yang berani, produktif menghasikan benda-benda yang baik, yang inovatif dari segi sistem perhubungan yang canggih dan yang suka tempat-tempat yang wangi. Jangan jadi langau yang suka tempat busuk, yang dia sendiri pun busuk, yang suka najis dan tiada apa-apa menfaat kepada makhluk lain. Ambil pengajaran dan ambil perhatian. Tanya diri kita ini ... AKU INI ....


LANGAU KE LEBAH ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan