Jumaat, 28 Ogos 2009

Puas(a)


Sedar tak sedar kita sudah puasa seminggu. Sudah tujuh hari puasa yang kita lakukan. Terimalah puasa kami ya Allah. Antara hikmah berpuasa ialah untuk mengajar kita dan merasai keperitan orang miskin dalam menghadapi keadaan tiada makanan. Mereka bukan berfikir apa yang hendak dimakan, tetapi akan berfikir " Adakah makanan hari ini ? " . Itulah keperitan orang miskin seperti yang diceritakan di zaman Saidina Umar tentang seorang ibu yang merebus ketul batu untuk melelapkan anak-anak yang kelaparan. Semiskin-miskin kita rasanya taklah sampai ketahap itu. Itulah salah satu hikmah puasa. Tapi adakah berlaku sedemikian? Ini yang menjadi persoalan.

Kelmarin saya berkunjung ke pasar Ramadhan. Hujan renyai-renyai tapi masih dibanjiri ribuan manusia. Harga makanan bukannya murah. Ikan terubuk bakar seekor 22 ringgit. Mahal bagi saya yang berpendapatan rendah ini. Kalau orang kaya itu lain kira. Kalau orang miskin, alamatnya tak merasailah keenakan terubuk bakar. Saya lihat setiap orang asyik membeli belah sehinggakan tak cukup tangan nak mengepit plastik makanan. Setiap seorang membelanjakan cukup banyak wang untuk membeli makanan untuk berbuka puasa. Saya pun serupa juga. Beli punya beli, ada makanan yang tak habis dimakan dan terpaksa dibuang begitu saja. Saya menyesal dan tak akan mengulangi lagi sedemikian rupa.

Saya lihat pula rancangan tv yang asyik dok cerita hotel-hotel menawarkan harga istimewa untuk berbuka puasa. Ada hotel yang tawarkan 90 ringgit seorang untuk berbuka. Paling murah pun sekitar 40 ringgit seorang. Saya cuma tengok sajalah. Tak mampu nak pergi hotel. Apa makanan yang dihidangkannya? Kalau setakat bubur kacang, ikan bakar, sayur campur, daging goreng rasanya taklah semahal itu. Tak taulah pula mungkin dihidangkannya sup badak sumbu yang dah hampir pupus tu. Kalau yang tu memanglah mahal. Kalau seorang 50 ringgit, satu keluarga mau menelan belanja 400 ringgit. Sekali makan sama dengan sebulan makanan bagi orang miskin. Begitulah jurang kemiskinan yang masih ada di sini. Masih terlalu jauh antara si kaya dengan simiskin.

Melihatkan kepada semua keadaan ini, terfikir saya. Adakah kita benar-benar menghayati ibadat puasa. Kalau berbelanja begitu banyak, rasanya ibadat puasa tidak mencapai matlamat. Orang yang kurus di bulan lain akan menjadi tembam di bulan puasa akibat makan yang banyak. Sepatutnya bulan puasa bulan untuk kurangkan makanan tetapi sebaliknya yang berlaku. Itu bukan bulan Puasa tapi bulan PUAS. Puas dapat makan macam-macam hidangan yang tak dapat dimakan pada bulan-bulan lain. Siapalah punya idea yang sebegini teruk? Adakah ini mengikut sunnah Rasulullah ataupun telah mengikut hawa nafsu. Sedangkan Rasulullah berbuka puasa dengan sebiji kurma sahaja, malah kekadang sebiji kurma di belah dua. Kalau dah perut terlampau kenyang, maka ibadat akan menjadi kurang. Rasa malas akan menguasai diri. Maka jadilah bulan puasa bulan PUAS. Puas makan, puas tidur dan puas berehat. Astaghfirlah.


Yang menjual makanan pula saya amati pukul 4 dah jual makanan. Mereka akan menjual sehinggalah waktu buka puasa sebab ada yang berbuka puasa digerai. Agaknya bila mereka sembahyang asar? Maka jadilah asar mereka jamak takyah. Kita membeli makanan kepada orang yang tak sembahyang asar. Berkat ke puasa kita? Wallahuaklam. Saya menulis ini bukan untuk menegur sesiapa sekadar menegur diri sendiri yang masih banyak dirasuk syaitan walaupun pada bulan ini syaitan dibelenggu. Sama-samalah kita muhasabah diri kerana bulan puasa hanya berbaki tiga minggu lagi. Tahun hadapan belum tentu kita jumpa lagi. Selamat berpuasa.

PUASA MENGAJAR ERTI DERITA.

2 ulasan:

  1. Salam cikgu...

    kakcik rasa bukan setakat asar.. maghrib pun mungkin terlepas. Berniaga sampai masuk waktu berbuka, kemudian berkemas sampai pukul 8.. sempat ke nak bersiap2 utk solat? Wallahhuaklam.. kita hanya boleh bersangka baik saja...

    BalasPadam
  2. lepas tu orang buat terawih dia dok tengok cerita megat terawih ( dalam mimpi ).

    Wallahuaklam. saya pun bukan alim sangat tak mau komen banyak-banyak.

    BalasPadam