Jumaat, 4 September 2009

I can't


I can't. Itulah perkataan yang cukup serasi bagi sesiapa sahaja yang tak mau buat sesuatu kerja yang diberikan. Perkataan "keramat" inilah yang akan digunakan oleh sesiapa sahaja untuk mengelakkan diri daripada sesuatu pekerjaan yang diberikan.

Teringat kisah seorang guru yang baru bertukar ke satu sekolah di Sungai Petani. Bila Pengetua panggil dia masuk pejabat dan Pengetua mula memberikan tugas-tugas di sekolah tersebut terus keluar perkataan " I can't" lalu Pengetua ini menjawab balik.

" I give you a bowl of soup to eat, you dont have to finish it today, you can eat a spoon a day until the bowl of soup completely finish".

Itulah maksudnya bila kita diberikan sesuatu tugas. Katakanlah " I'll try " ataupun " InsyaAllah saya akan buat " bukannya terus mengatakan "I cant" . Kalau semua orang mengelak dengan mengatakan " I can't " maka " Who can ? ". Kekadang bila kita berada bukan dalam golongan pentadbir, maka bermacam-macam yang kita komplen. Itu tak betul, ini tak kena. Pendekata semuanya tak elok di mata kita. Bila dah jadi pentadbir, barulah kita tahu betapa perit dan susahnya untuk mengatasi karenah orang-orang di bawah kelolaan kita. Samalah seperti pembangkang yang asyik terus menerus mengutuk apa yang kerajaan buat. Mungkin ada yang tak betul, tetapi takkan semua tak betul?. " Be rational". Yang betul katakan betul, yang tak betul katakan tak betul.

Samalah dengan para pelajar yang dah menyerah kalah sebelum berjuang. Berapa ramai yang masuk aliran Sains untuk STPM tetapi ramai yang tukar ke aliran Kemanusiaan. Bila ditanya kenapa tukar aliran terus dia jawab " I can't ". Dia dah tau dia tak boleh ke atau dia tak mau usaha lebih sedikit untuk menjadikannya boleh. Ingatlah kata-kata seorang ahli falsafah yang buta, pekak dan bisu. Dia boleh menjadi ahli falsafah walaupun serba kekurangan sebab dia tidak mempunyai falsafah " I can't". Dia berkata;


" We can do almost anything we want if we try hard enough".

Lihat, dia kata almost bukan all. Memanglah ada benda yang kita tak boleh buat dan kita tahu secara terus. Contohnya kalau disuruh kita mengangkat sebuah kapal terbang dengan tangan kosong, tentulah tak boleh. Tapi kalau kita disuruh untuk mengangkat kapal terbang, mungkin kita boleh kalau kita berusaha mencari peralatan yang perlu . Maknanya kita boleh buat hampir semua benda " if we try hard enough". Dia sendiri yang bisu, pekak dan buta, tetapi masih boleh menulis . Bayangkan jika orang yang sentiasa mangatakan " I can't" itu berada ditempatnya. Mungkin dia selamanya akan terus menjadi orang yang tak boleh buat apa. Terus bisu, pekak dan buta dalam erti kata yang sebenarnya.

Saya masih ingat lagi ketika saya di High School Bukit Mertajam. Ada seorang pelajar yang ingin menjadi doktor tetapi dia berada dalam aliran kemanusiaan. Lalu dia minta tukar ke aliran Sains di Tingkatan Enam. Memanglah payah sekolah nak bagi sebab nak tukar dari Sains ke Kemanusiaan boleh, tapi sebaliknya dari Kemanusiaan ke Sains payahlah sikit. Kebetulan bapanya seorang guru, maka dia usahakan sehinggalah pertukaran itu dibenarkan. Bayangkan betapa susahnya dia belajar dari aliran Kemanusiaan kepada aliran Sains. Akhirnya dia berjaya malah sudah pun menjadi doktor. Itulah orang yang mempunyai semangat " I can " dan bukannya " I can't". Di SMK Ibrahim pun ada seorang pelajar demikian dan saya berdoa agar dia berjaya menjadi seorang doktor yang baik.


Kesimpulannya kalau kita diberikan tugas, jangan terus sebut " I can't" sebab selalunya orang tak akan memberi tugas yang kita tak mampu buat. Kita mungkin tak mahu tapi bukannya tak mampu. Oleh itu semua palajar SMK Ibrahim khasnya, " dont ever say I can't " kecualilah kalau orang suruh kita merompak bank. Itupun bukan "I can't" tetapi " I dont want". Perkataan dan ungkapan-ungkapan yang negatif hendaklah kita hindarkan. Jadilah kita sentiasa positif dan sedia menanggung apa juga cabaran mendatang. Buat kata Tuan Pengetua;


" A ship is safe when its in the port, but that is not what the ship is built for".

Maknanya kapal paling selamat di pelabuhan, tapi adakah itu tujuan kapal itu dibuat?. Samalah seperti kita. Adakah kita dilahirkan didunia untuk selalu menyebut perkataan " I can't" ?

I CAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan