Jumaat, 14 Ogos 2009

Soft skills.


Baru-baru ini ketika satu kursus PK di Taiping Golf Resort, adalah satu slot tentang soft skills. Nak terjemah ke BM tak elok pula nampaknya. Takkan nak kata "kemahiran lembut". Tak sedap dengarlah. Nanti lain pula dimaksudkan.

Soft skills secara definisinya ialah " A set of skills that influence how we interact with each other. It includes such abilities as effective communication, creativity, analytical thinking, diplomacy, flexibility, change-readiness, and problem solving, leadership, team building, and listening skills.

Inilah yang perlu ada kepada semua individu terutama sekali dalam bidang korporat. Sebab tu bila kita masuk ke gedung-gedung perniagaan atau ke pejabat swasta, kebanyakannya akan layan kita dengan begitu baik. Sampaikan kekadang kita naik rimas pula sebab terlalu baiknya layanan. Itulah soft skills yang ada pada mereka. Soft skills sebagai satu alat untuk menarik pelanggan ke tempat mereka dan sebagai satu alat yang amat penting untuk bersaing dengan syarikat yang lain.

Disekolah kita perlu ke soft skills ini? Bagi saya amat penting sekali sebab kita sebagai guru mempunyai pelanggan yang amat penting iaitu para pelajar kita. Teringat saya kata-kata seorang professor dari Thailand, dia kata " A school can be without teachers but a school cannot be without student. " Betul tu. Sekolah tanpa guru boleh berlaku terutama dizaman ini yang kemajuan ITnya cukup tinggi. Boleh ada sekolah jarak jauh. Tak perlu guru tapi sekolah apa namanya kalau tak ada pelajar? Jadi kerana ada pelajarlah maka ada sekolah, dan kerana ada pelajarlah kita boleh cari makan dan jadi guru. Kalau semua pelajar berhenti sekolah alamat kita miss soru.

Oleh itulah maka kita kena ada soft skills untuk melayan karenah para pelajar yang seribu satu karekter ini. Setiap pelajar adalah unik dan kita kenalah layan keunikan yang ada pada mereka. Jangan nak marah saja apabila pelajar buat kesalahan. Mungkin ada perkara tersirat yang kita tidak tahu. KIta kena ada kemahiran mendengar. Dengar masalah mereka dan barulah kita boleh tentukan punca mereka bermasalah. Kebanyakannya yang buat kesalahan disiplin adalah kerana keluarga bermasalah. Ada pelajar yang kena jual ayam untuk bayar yuran. Ibu dah kahwin lain, bapa dah lari, tinggal dengan nenek yang dah uzur. Ini cerita benar yang berlaku ketika saya di Yan. Jadi janganlah terus marah kalau pelajar lambat bayar yuran. Dengarlah rintihan mereka yang kurang bernasib baik.

Ketika saya jadi PK HEM, saya garang. Banyak pelajar yang saya rotan. Pendekata setiap bulan ada saja rotan yang hancur. Tapi sepanjang saya bertugas, tiada ada sedikit pun contengan nama saya yang jijik dan tiada sedikit pun kereta saya yang dicalarkan. Ini kerana saya mengamalkan soft skills. Sebelum merotan pelajar, saya terangkan bahawa saya merotan bukan kerana benci, bukan kerana meluat tetapi kerana sayangkan mereka. Saya rotan kerana nak memperbaiki kelakuan mereka. Ibarat doktor yang bagi ubat, pahit ubatnya, sakit suntikannya tapi semua itu dibuat oleh doktor untuk mengubati penyakit. Selepas saya rotan pula, saya akan terus gosok-gosok belakang mereka dan berbual dengan mereka seketika. Jadi akhirnya yang kena rotan itulah yang menjadi akrab dengan saya dan mereka menjadi amat baik dengan saya. Malah mereka pula jadi "reporter" kalau ada pelajar lain yang melanggar disiplin sekolah. Malah ketika saya berpindah dari sekolah tersebut, mereka masih akrab dan kalau berjumpa di pekan, mereka akan tegur saya dengan begitu tertib. Itulah sebahagian kenangan manis ketika menjadi PK HEM.

Oleh itu semua guru disiplin. Rotan pelajar itu perlu tapi soft skills lebih perlu supaya kita tidak menghukum pelajar secara melulu. Hukumlah kerana sayang dan jangan sesekali hukum kerana benci. Pandai-pandailah ambil hati pelajar supaya mereka hormat kepada kita . Bila kita dihormati, maka arahan kita akan dipatuhi. Insya Allah.

GURU PENYAYANG MURID SAYANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan