Selasa, 11 Ogos 2009

Pareto


Apa ke benda pulak Pareto ni?. Sebenarnya saya dah lama dengar nama Pareto ini. Pareto ini nama orang yang mengeluarkan Teori Pareto yang pada pendapat saya sangat releven untuk digunakan dikebanyakan tempat dan situasi.

Teori Pareto menyatakan bahawa 20% sebab yang akan menghasilkan 80% kesan kepada sesuatu pertubuhan, sekolah ataupun institusi. Kawan saya yang merupakan seorang Pengetua merangkap tokey dobi di Langkawi telah membuktikan teori Pareto ini memang benar. Beliau ada satu kilang dobi yang mengambil kontrak daripada 40 hotel yang ada di Langkawi. Disebabkan begitu banyaknya kontrak, maka telefon sentiasa berdering dengan seribu satu persoalan. Ada yang tanya , ada yang komplen, ada yang nak buat pesanan, pendekata macam-macam ada. Kalau nak layan semua , alamat takdak kerja lain melainkan jawab telefon.

Lalu beliau mengarahkan anaknya mencari 8 hotel ( 20% ) yang menyumbang kepada pendapatan terbanyak. Hasilnya beliau dapat 8 hotel yang menyumbangkan 80% daripada keuntungannya. Maka dia tubuhkan satu jabatan khas siap dengan kerani untuk melayan apa-apa rungutan daripada hanya 8 hotel ini. Pendekata dia jaga sungguh lapan hotel ini dan kurang ambil perhatian kepada 32 hotel lain yang hanya menyumbangkan 20% daripada pendapatan syarikatnya. Dia sekarang lebih tenang sebab dia dapat fokus kepada pelanggan yang menyumbangkan kepada keuntungan yang paling banyak.

Begitulah juga kita disekolah. kalau dalam kes disiplin misalnya, teori Pareto memang boleh dipakai. Yang buat masalah, bukan ramai. Mungkin tak sampai 20% tetapi mereka inilah yang menghasilkan 80% atau mungkin lebih masalah disiplin disekolah. Orang yang sama juga yang buat kesalahan berulang-ulang. Pendekata takdak muka lain dah. Dialah yang ponteng kelas, dia juga yang mencuri, dia juga yang biadap, malah semuanya kerana dia. Dan "dia-dia ' ini tak ramai. Kalau boleh kepung kumpulan 20% ini , 80% masalah disiplin akan dapat diselesaikan. Yang tinggal 80% tu tak banyak mengahasilkan masalah disiplin.

Sama juga untuk kecemerlangan sekolah. Hanya 20% daripada pelajar yang akan melonjakkan 80% nama sekolah. Depa ini kumpulan yang pandai, yang score "straight A's, depa juga yang menjadi johan dalam pelbagai pertandingan, depa juga yang baik, pendekata " semuanya kerana depa." Oleh itu kalau kita boleh jaga dan pupuk 20% kumpulan terbaik dan kepung 20% kumpulan paling bermasalah, nama sekolah akan harum dan disiplin akan dapat dikawal. Pendekata kita buat kerja 20% tapi dapat hasil 80%. Tu baru nama untung.

Jadi bolehlah kita cuba disekolah masing-masing agar sekolah menjadi tempat harmoni, selesa dan ceria untuk pembelajaran generasi masa hadapan kita. Selamat mencuba.

PARETO TEORI BERMUTU.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan