Rabu, 12 Ogos 2009

Lintah darat


Lintah darat? Ada ke lintah atas darat? Itu yang saya mushkil. Lintah selalunya hidup dalam tempat berair tapi tak taulah pula ada lintah atas darat. Tapi lintah yang ada dalam air pun boleh hidup lama atas darat. Kalau nak tau cuba ambil lintah dan letakkan di atas darat. Dia hidup lama ooi. Malah kalau lintah yang di air tu hinggap dibetis kita, lagi tak kenyang dia takkan berhenti hisap darah. Bila dah kenyang, tak payah disuruh, dia akan jatuh sendiri. Liat nyawa lintah ini seliat badannya yang tak bertulang. Dari segi sains, lintah dikelaskan sebagai organisma yang mempunyai rangka hidro. Saiz badannya bergantung kepada cecair yang ada dalam badannya.

Apa kena mengena pula dengan cerita saya kali ini? Takkan nak cerita tentang lintah. Memang betul, bukan tentang lintah yang saya nak cerita, tetapi saya nak cerita tentang manusia yang kuat hisap darah. Malah dia lebih jahat daripada lintah darat. Siapa tu? Siapa lagi kalau bukan peniaga yang tak bertanggungjawab. Ada ke peniaga lintah darat ini? banyak aih.. Di Jalan Ibrahim saja pun berlambak.

Sekarang semua orang tahu iaitu wabak HINI sedang rancak. Kematian pun dah lebih 50. Bagi standard Malaysia, ini merupakan cukup banyak dan amat membimbangkan. Berapa lagi nak mati tak taulah. Tapi di SMKI masih selamat sebab masih belum yang ada positif HINI. Dan salah satu langkah berjaga-jaga yang disyorkan ialah pakai topeng muka. Maka ramailah yang dah mula pakai topeng muka. Alhamdulillah.

Saya pun tak ketinggalan. Saya pun nak pakai topeng muka juga. Saya pun pergilah ke satu kedai farmasi di Jalan Ibrahim. Nak beli 10. Saya ingatkan 3 riggit saja tapi rupanya dah naik harga. Sepuluh ringgit untuk sepuluh topeng muka. Maknanya satu seringgit. Logik ke? Kenaikan melebih 300%. Yahudi pun tak berniaga seteruk macam ini. Saya bayar jugalah tapi dalam hati menyampah sungguh peniaga lintah darat macam ini. Kalau orang yang miskin macam mana, tak kesian ke? Awat ambil untung banyak sangat. Kalau jual satu 30 sen pun dah untung dah. Tapi ini sampai seringgit, memang lintah darat jenis yang tak boleh diharap. Itulah satu spesis daripada peniaga lintah darat yang ada di Malaysia.

Mereka ambil kesempatan diatas keperitan orang lain. Tak macam orang di Jepun. Saya teringat lagi ketika gempa bumi yang besar berlaku di Kobe, adalah satu dua kedai yang terselamat. Maka yang terkejutnya saya ialah kedai yang terselamat itu mendermakan semua barangan dalam kedainya kepada mangsa gempa bumi yang lain. Bila orang tanya kenapa bagi semua barangan percuma? Dia jawab mengatakan dia dah untung sebab bangunannya tak roboh, jadi apalah salahnya dia derma semua barangannya sebab dia lebih bernasib baik daripada orang lain yang kehilangan bangunan malah nyawa yang sangat berharga. Mulia sungguh hati peniaga Jepun ini. Dia tak Islam, tapi dia hebat. Rasanya kalau dia Islam, dia masuk syurga lebih awal daripada kita semua yang Islam. Kalau di Malaysia berlaku gempa bumi macam ini, rasanya ikan tamban pun naik harga 20 ringgit sekilo. Alasan depa ialah barang takdak, maka harga mesti naik. Depa peka sungguh tentang ekonomi bila duit masuk poket depa.

Itulah serba sedikit cerita tentang manusia hisap darah yang lebih jahat daripada lintah darat.

LINTAH DARAT PENGKHIANAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan