Rabu, 2 Disember 2009

A's


Tu dia, semua A. Hebat, hebat, bukan senang nak dapat semua A. Tapi sekarang itulah yang dikejar, itulah yang dicari sampaikan kekadang kalau ada satu B ada yang menangis seperti kehilangan anak . Ini berlaku ketika saya mengambil keputusan anak saya di SR Islah. Ada seorang ibu yang menangis teresak-esak sampaikan merah muka sebab anaknya dapat 4A 1B dalam UPSR. Anaknya nampak selamba sahaja tetapi emaknya pula yang lebih. Kekadang terfikir dalam hati, yang ambil periksa tu emaknya ke atau anaknya? Itulah hakikatnya sekarang. Kalau waktu keputusan dikeluarkan, yang berdebar bukannya anak tetapi emaknya. Zaman dah berubah.

Teringat saya ketika saya ambil keputusan MCE lama dulu. Ibu bapa saya tak tau pun yang keputusan dikeluarkan. Saya naik basikal pergi ambil sendiri. Dapat gred satu. Hebat ketika itu kalau MCE dapat Gred 1. Ketika saya bawa balik keputusan, emak baru balik dari menoreh. Saya buat kejutan mengatakan saya gagal. Dia sikit pun tak kecewa, muka dia selamba saja cuma dia kata;

" Kalau tak pas, pi lah ambil lain" maknanya dia suruh mengulang sekali lagi untuk ambil MCE sekali lagi.

Kemudian nama saya masuk akhbar sebab dulu nak dapat Gred Satu payah sekali terutama bagi pelajar kampung seperti saya. Bapa saya bangga sebab ada orang bagi tau dia yang nama saya ada dalam akhbar. Tu pun bukan besar, nama saya ada di antara ratusan orang lain. Bapa saya memang tak tau sebab mana ada duit nak beli surat khabar. Lebih baik beli ikan daripada beli akhbar.

Sekarang semua nakkan semua A. mereka tak fikir lagi berapa A tetapi yang penting semua A. Kedua-dua anak saya yang terdahulu memang dapat semua A sewaktu UPSR tetapi anak yang ketiga, Suhaiza dapat 4 A 1B untuk UPSR. Tapi kalau nak kira dari segi bilangan A, dia paling banyak sebab dia dapat 11 A 7 B sebab disekolahnya subjek ada 18. Kira dia hebatlah juga.

Kemudian tadi anak saya ambil ujian nak masuk ke SMKA. Ramainya anak kawan-kawan yang ambil periksa. Kebanyakannya semuanya 5A dan tak ramai yang dapat 4A 1B. Nak masuk ke SMK Ibrahim memang tak boleh sebab nak masuk SMK Ibrahim mesti semuanya 5 A. Dah tulis dalam borang tu pun. Ada member telefon depa nak minta tolong untuk masukkan anak ke SMK Ibrahim. Saya kata anak Pengetua pun tak boleh masuk ke SMK Ibrahim. Anak saya pun saya tak terfikir langsung nak masukkan ke SMK Ibrahim sebab dapat 4A 1B. Urusan pemilihan dijalankan oleh PPD bukannya pentadbir SMK Ibrahim. Kami cuma terima saja sebanyak mana yang diberikan oleh PPD. Anak cikgu SMK Ibrahim pun, kalau tak dapat 5A memang tak boleh masuk. Jadi jangan dok fikir bahawa anak cikgu Ibrahim senang nak masuk sekolah Ibrahim. memang tak boleh. Jadi jangan dok minta tolong lagi.

Saya sentiasa menyatakan kepada isteri saya, bahawa saya dulu pun satu A pun tak dapat tapi hidup taklah susah sangat. Ada kawan saya yang gagal waktu MCE tetapi sekarang dah jadi kontraktor besar dan boleh gajikan jurutera yang kelulusan tinggi-tinggi. Contohnya di Sungai Petani sendiri. Ada tauke yang tak lulus PMR tetapi dah jadi jutawan. Rezeki tu ada dimana-mana. Jadi kepada ibu bapa termasuk saya, saya sentiasa mengingatkan bahawa tak dapat semua A bukannya " the end of the world". Usah risau sangat, peluang banyak lagi selepas UPSR ini.

A JUST ALPHABET.

2 ulasan:

  1. betul3. abah saya dulu SPM 1A ja. add maths. BM dia 7. BI pulak 8 kalau tak silap. saya pn terkejut tengok result dia. tapi dapat belajar luar negara sebab dulu pergi sana ikut result trial. tu pun, berhenti separuh jalan sebab english dia memang teruk sikit. tapi ALhamdulillah sekarang hidup kami agak senang...

    BalasPadam
  2. Berdoa dan berusaha, itulah yang Allah kehendaki. InsyaAllah, didunia kita diberkati, diakhirat kita dirahmati.

    BalasPadam