Khamis, 24 Disember 2009

KLCC hilang!



Jika itulah tajuk akhbar hari ini, tentu kita tak percaya. Tentu kita kata surat khabar sudah gila. Kita kata pengarangnya tentu sudah auta. Pembohong belaka. Itulah yang akan kita kata kalau tajuk akhbar sedemikian rupa pada ketika ini.

Bayangkan seratus tahun dari sekarang. Tajuk KLCC hilang mungkin satu perkara biasa yang tak akan mendatangkan ghabra. Orang terasa macam biasa. Kan ke ada pepatah? Alah bisa tegal biasa. Perkara yang selalu berlaku maka sudah jadi biasa.

Kalau saeratus tahun yang lampau orang kata enjin kapalterbang hilang, tentu mereka rasa terpegun. Enjin kapalterbang sangat besar, sangat berat. "Gigantik" kata orang putih. Bagaimana orang nak curi enjin kapalterbang? Kalau curi durian atau kelapa bolehlah,ini enjin kapalterbang. Macam mana boleh hilang. Inilah yang sangat mengagumkan jika perkara ini terjadi seratus tahun yang lampau. Tapi perkara ini berlaku sekarang dan saya langsung tak hairan. Segala macam peralatan ada untuk memungkinkan hasrat sedemikian menjadi nyata.

Mungkin pada tahun 2110 manusia telah begitu maju. Sudah ada peralatan yang boleh menghilangkan KLCC. Mungkin pada waktu ini kita fikir itu idea gila, tetapi seratus tahun lagi itu mengkin sesuatu yang nyata. David Copperfield pernah menghilangkan KLCC seketika. Mungkin seratus tahun lagi KLCC akan hilang terus seperti istana Balkis yang diangkat untuk berada dinegeri Nabi Sulaiman. Istana Balkis diangkat oleh syaitan yang menjadi hamba kepada Nabi Sulaiman. Rupanya syaitan memang berkebolehan dalam mengangkat benda-benda berat.

Apakah persolannya disini? Kita mungkin terfikir bagaimana enjin yang begitu berat boleh hilang. Kalau basikal hilang, itu tak menghairankan. Adakah ketika enjin kapalterbang itu diangkat, jaga sedang tidur. Setahu saya nak membawa enjin kapalterbang memerlukan lori yang cukup besar.Lori yang besar akan mengeluarkan bunyi yang kuat. Kalau jaga tidur juga, maknanya jaga ini memang kaki tidur.Itu andaian pertama.

Andaian kedua mungkin enjin yang besar itu di "dismantle" kan kepada bahagian-bahagian kecil. Setiap hari bawa keluar satu skru yang kecil. Bahagian yang besar di potong kepada bahagian yang kecil sebelum disambung semula di luar. Timbul satu persoalan. Kalau semua bahagian yang terpisah-pisah tadi disambungkan semua di luar, boleh ke enjin itu digunakan semula.Saya bukan membincangkan tentang enjin kereta tapi enjin kapalterbang. Hairan sungguh hairan. Macam anak kerbau disambar haruan. Semua perkara boleh terjadi bila manusia sudah ........

HILANG INTEGRITI  .


1 ulasan: