Jumaat, 18 Disember 2009

Gol............


Gol.... gol..... gol.... itulah bahasa yang benar-benar antarabangsa melampaui batas negara, batas bahasa, batas loghat malah batas apa saja. Semua bangsa bila depa kata GOL kita tau maknanya bola sudah menerjah melepasi tiang gol. Bila sebut GOL maknanya penjaga gol sudah tertewas dan tidak dapat menangkap bola. Sebelum melalut lebih jauh, saya ucapkan berbanyak-banyak tahniah kepada pasukan Malaysia yang berjaya menjadi juara dan mendapat pingat emas dalam sukan bolasepak setelah 20 tahun menanti. Bayangkan kalau pelajar yang dah berusia 20 tahun. Kalau yang perempuan mungkin dah kahwin , begitulah lamanya masa 20 tahun. Tahniah sekali lagi.

Biarpun kemenangan tak berapa manis sebab bola dimasukkan ke gol sendiri oleh pemain Vietnam, tetapi " a goal is a goal no matter how". Satu gol tetap memihak kepada Malaysia. Teringat kata Dr M dahulu, " a vote is still a vote " dan kalau menang satu undi pun maka tetap dikatakan menang. Serupalah dengan gol. Cuma setelah habis kemenangan itu, kita baliklah ke kerja masing-masing. Jangan dok cerita pula berhari-hari dan berlarak bawa piala pula sampai keserata negeri. Tak payahlah nak seronok sangat sebab " perjuangan bagi agenda-agenda lain banyak yang belum selesai".

Teringat saya waktu Kedah menang Piala Malaysia, depa dok bawa piala keserata pelosok negeri. Punya seronok sampai cuti dua hari. Nasib baik Dr M batalkan sebab cuti panjang merugikan. Sabda Rasulullah, "Sebaik-baik perkara adalah yang sederhana". Jadi seronok pun biarlah sederhana.

Itulah uniknya permainan bola yang dapat menyatupadukan rakyat berbilang kaun, berbilang parti politik, berbilang etnik malah berbilang taraf ekonomi. Semua kalau menang rasa seronok dan pakat dok meloncat. Oleh itu eloklah kita pupuk perpaduan melalui bola sepak yang amat digemari di mana-mana saja. Bola sepak mengajar banyak disiplin terutama disiplin menahan marah. Kekadang mereka dikasari tetapi mereka tetap sabar dan menahan marah. Jarang kita lihat pemain bola sepak bergaduh atau bertumbuk. Kalau yang buat macam tu mungkin mereka kurang bertamadun walaupun mereka mungkin datang dari negara maju. Itulah bola sepak, alat perpaduan seluruh dunia.

GOAL, TRULY UNIVERSAL.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan