Selasa, 30 Jun 2009

Semarkah cuma.


Pada hari Ahad lepas, datanglah seorang ibu yang sedih, hatinya lara, anaknya hiba dan saya sendiri terasa sedikit tidak selesa. Ceritanya tentang markah saja. Ini kisah guru tersilap pindah markah ataupun guru tersilap masukkkan markah. Mana yang silap tak tau, tapi yang pasti guru tersilap dimana-mana menyebabkan markah yang dimasukkan kurang daripada markah yang sebenaranya.

Cerita ibu ini lagi, anaknya sekarang di Tingkatan 2. Waktu peperiksaan hujung tahun 2008, anaknya dapat 95 markah untuk Matematik tetapi cikgu kelas masukkan cuma 65 markah. Jauh lari tu, 30 markah. Daripada anaknya patut dapat A dah jadi C. Tu yang mak dia terasa amat kecewa. Maknya dah pun datang pada bukan Januari dulu untuk komplen tentang perkara ini tapi katanya tak diambil peduli. Markah tak bertukar. Tiba datang Hari Anugerah Cemerlang yang akan diadakan pada 2 Julai nanti, anaknya tak dapat menerima hadiah. Hadiahnya cuma sekeping skrol tetapi amat penting bagi pelajar SMKI sebab mereka nak gunakan itu untuk pi oversea. Mereka punya tujuan bukan untuk melanjutkan pelajaran dalam negeri, tetapi luar negara. Teringat saya kepada seorang pelajar yang menolak tawaran JPA untuk ijazah kedoktoran di UM hanya kerana nak melanjutkan bidang kedoktoran diluar ngara. Apalah hebatnya sangat luar negara tu saya pun tak tau.

Saya pun segera ambil tindakan dan mengarahkan guru tingkatan betulkan segera. Nasib baik anaknya beralih tempat dari tempat kelima hanya ke tempat keempat. Maka anaknya tetap tak dapat hadiah di HAC kerana di HAC, hanya tempat pertama hingga ketiga sahaja yang mendapat hadiah. Bayangkan betapa susahnya kalau anaknya dapat tempat ketiga dan dapat hadiah. Kena batalkan yang lama, kena hantar surat buat penerangan kenapa yang nombor 3 kena kenombor empat, kenapa mula-mula dapat hadiah tapi sekarang kena tolak. Tu belum kira kena saman lagi. Kalau emak dia saman sah pihak sekolah kena kerana kecuaian yang nyata. Maknya siap bawa kertas jawapan yang ditanda. Bukti cukup kukuh. Itulah kecuaian yang impaknya besar.

Perkara ini terjadi kepada anak saya yang pertama ketika menuntut di salah sebuah sekolah berasrama penuh dulu ketika Tingkatan 2. Waktu tingkatan 1, anak saya dapat nombor 4 dalam kelas. Tak dapat hadiahlah sebab hadiah cuma untuk tempat pertama hingga ketiga. Maka berkatalah anak saya : ( saya masih ingat lagi kata-katanya ),

"Ayah, akak nak belajar lebih kuat sebab tahun depan akak nak dapatkan nombor satu hingga tiga sebab dapat naik pentas terima hadiah"

Maka di tingkatan dua memang nampak sungguh kesungguhannya untuk belajar. Kalau dulu setiap hujung minggu dia akan fon saya untuk bawakan makanan dan sebagainya tetapi semenjak tekadnya berubah, dia tak mahu lagi kami melawatnya. Dia nak belajar katanya.

Akhirnya bila peperiksaan akhir tahun dia dapat markah Matematik 98 tetapi guru tingkatannya masukkan jumlah 78. 20 markah lari. Dia dapat nombor 4 sedangkan sepatutnya dia dapat nombor 2. Dia menangis dan telefon saya. Saya pun berjumpa dengan guru tingkatannya. Saya terangkan dengan baik, tetapi jawapan amat mengecewakan. Dia kata tak boleh ubah sebab markah dah masuk komputer. Saya kata takpalah , kalau dia tak mau ubah biar saya yang ubah sebab saya pun komputer tahu banyak juga. Dia marah. Bukan setakat saya yang dia marah, dia hebohkan dikelasnya tentang "keburukan" anak saya. Dia kata macam-macam sehingga anak saya tak mau dok asrama dan tak mau kesekolah. Dia malu.

Saya rasa terhina. Maka saya pun berjumpa dengan PK dan saya terangkan duduk perkara. Dia pun setuju. Malah katanya kalau anak dia pun dia akan lakukan perkara yang sama. Satu markah pun baginya tetap markah dan tetap penting. Saya jumpa pula PK HEM dan minta dia cetak markah demerit anak saya. Ternyata tiada cacat celanya. Markah 100 lengkap.

Tetapi guru tingkatanhnya tetap tak mau pinda markah tersebut. Tapi kalau rasanya saya PK sekolah tersebut, saya yang akan pinda sendiri. Tapi mungkin PK tu tak berapa tau komputer, maka dia tak berbuat apa-apa. Akhirnya anak saya dah fed up dan tak mau lagi bersekolah di sekolah tersebut . Saya pindahkan anak saya ke SMK Che Tom dan Alhamdulillah dia dapat 8A dalam PMR. Dia nak jumpa cikgunya dan nak tunjuk slip peperiksaan tersebut, saya larang kerana dikhuatiri akan menambahkan lagi keruhnya suasana.

Oleh itu para pentadbir dan guru, janganlah kerana satu markah kita dianggap tidak cekap. Berhati-hatilah dengan markah walaupun satu.

SEMARKAH PUNCA TELINGKAH.






















Tiada ulasan:

Catat Ulasan