Sabtu, 20 Jun 2009

Children of heaven


Dihari-hari cuti begini, adalah sedikit kelapangan untuk menonton video bersama keluarga. Ada banyak koleksi video yang sesuai untuk tontonan sekeluarga berada dalam simpanan saya. Antaranya Gandhi, A Beautiful Mind, Shawshank's Redemption, Escape From Alcatraz, Lion of the Dessert, Slumpdog Millionaire , The Kite Runner dan yang saya tonton semalam ialah Chidren of Heaven. Cerita ini bukannya berasal dari Barat tetapi dari Timur Tengah iaitu dari negara Iran. Negara yang dicopkan pengganas kononnya oleh Amerika. Pengganas kalau tak ikut cakap depa.

Plot ceritanya amat mudah. Cerita tentang berkongsi kasut. Itu saja ceritanya. Walaupun plotnya hanyalah berkongsi kasut dan ceritanya berkitar kepada sepasang kasut, tapi jalan cerita diolah dengan begitu baik dan amat mengesankan. Sehinggakan seuruh keluarga saya menitiskan air mata. Itu baru filem yang hebat. Filem yang boleh dijiwai bukan saja oleh pelakon tetapi penonton pun terikut-ikut sama menjiwai watak-watak tersebut.

Cerita bermula dengan si abang yang terhilang kasut adiknya ketika membaiki kasut tersebut. Disebabkan kasut adiknya telah hilang, maka abangnya yang akan meminjamkan kasut kepada adiknya. Nak bagi tau kepada bapanya takut sebab bapanya garang. Kalau bagi tau kepada bapanya pun tak guna juga sebab bapanya miskin dan tak mampu nak membelikan sepasang kasut lagi. Adiknya perempuan, dia lelaki . Bayangkan budak perempuan pakai kasut lelaki. tentu tak sesuai kan tapi itu sajalah yang ada. sesuai ke tak sesuai ke itu belakang kira. Yang penting kasut ada untuk kesekolah.

Maka setiap hari adiknya akan berlari balik kerumah dengan cepat untuk memberikan kasut tersebut kepada abangnya yang bersekolah pada sessi petang. Abangnya pula terpaksa berlari begitu laju untuk sampai kesekolah sebelum terlambat. Itu pun hampir setiap hari terlambat dan dimarahi oleh Pengetua dan Guru Disiplin. Dalam kesusahan berlari itulah dia belajar, dengan penuh kekurangan , berpelitakan minyak tanah dan dia merupakan pelajar terbaik disekolahnya. Hebat, inilah contoh si miskin yang ada visi yang jelas, yang mahu mengubah taraf hidup keluarganya. Adakah orang begini? Ada, tapi tak ramai.

Akibat selalu berlari, maka si abang menjadi pelari yang cukup pantas. Sehinggalah pada suatu hari ada diiklankan tentang pertandingan lari dalam daerah tersebut. Tempat pertama hadiahnya bercuti ketempat peranginan, hadiah kedua ialah sebuah televisyen dan hadiah ketiga ialah sepasang kasut. Maka abangnya pun berceritalah kepada adiknya tentang kasut yang akan dimilikinya nanti dengan memasuki pertandingan tersebut. Lalu adiknya bertanya,

" Bagaimana abang boleh tentukan untuk mendapat sepasang kasut ? "

" Abang akan berusaha agar mendapat tempat ketiga" jawab abangbnya selamba

Tiba hari pertandingan, rupa-rupanya nak menentukan tempat ketiga amat sukar sekali sebab pelajar berlari berasak-asak dalam jarak yang amat dekat. Akhirnya si abang ini memecut dan menjadi johan. Ketika dianugerahkan trofi, semua orang kampung bergembira kecuali dirinya sendiri yang menangis sebab tak dapat tempat ketiga dan tak dapatlah kasut. Terpaksalah dia terus berlari untuk kesekolah dan adiknya pun terpaksalah terus berkejar kerumah untuk memberikan kasut kepada abangnya..

Kalau ada masa, tengoklah cerita ini untuk menginsafkan kita bahawa kita sebenarnya cukup mewah.

SEPASANG KASUT KEMERCU.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan