Rabu, 3 Jun 2009

Banyak kerja.


Hari ini hari yang paling bertuah bagi saya kerana dalam ramai-ramai pembantu tadbir (PT) yang datang untuk taklimat pengisian kad pelaporan, terselit dua orang guru. Dan salah seorang dari guru-guru tersebut ialah saya sendiri. PT SMK Aman Jaya, Pn Zarina ingatkan saya nak bagi ceramah, maklumlah pakai dengan begitu smart, siap tai dan tandanama berbanding dengan PT yang lain yang tak pakai tai. Mana ada jumpa PT pakai tai? Jadi saya tak anggap sebagai satu yang merendah murtabat saya, tetapi saya anggap sebagai sesuatu peluang untuk bertukar-betukar fikiran dengan Pt yang jarang sekali saya bergaul secara begitu ramai. Inilah peluang yang Allah berikan. Syukur.

Maka pegawai dari JPN pun bagilah ceramah. Siap dengan mukadimah yang begitu panjang. Mungkin nak bagi masa cukup sebelum masa makan sampai. Dia ceritalah betapa banyaknya kerja di pejabat sehinggakan hari-hari kena balik lewat. Di situ saya tak mau komen banyak tapi memanglah semua orang ada kerja. Sebab tu kita dibayar gaji sebab kita ADA KERJA. Kalau takdak kerja, sapa yang nak bayar gaji kepada kita? Pengalaman saya semasa menjadi pentadbir di SMK Kota Kuala Muda, di SMK Yan, di SMK Aman Jaya, kalau cikgu merungut banyak kerja, maka saya akan nyatakan ayat power saya..

" Baguihlah cikgu banyak kerja, sebab ada orang yang takdak kerja, dan mereka amat hendakkan kerja".

Dengan ayat power itu ramai cikgu terdiam dan muka sedikit masam. Jadi bila dihadapan saya mereka tak akan menggunakan perkataan banyak kerja lagi. Kawan saya yang seorang lagi mempunyai ayat yang lebih berbisa.

" Kalau banyak kerja, berhentilah kerja. Berhenti kerja tentu tak banyak kerja lagi "

Ooi.. bisanya ayat. Tapi itulah hakikat. Kita yang pilih untuk menjadi guru, maka kita kenalah buat kerja walaupun banyak. Merungut pun kita kena buat, tak merungut pun kita kena buat. Marah pun kerja mesti siap, seronok pun kerja mesti kena siap. Jadi eloklah kita seronok dan berfikiran positif agar kita buat kerja tak terasa bebannya. Oleh itu saya sentiasa menekankan agar kita jangan dendangkan lagu banyak kerja kerana banyak ke sedikit, itulah sebahagian daripada kerja kita. Be positive.

Anak saya yang kerja swasta lagilah banyak kerja. Sebab tulah maka dia paling awal balik kerja pukul 10 malam. Bukan nine to five lagi, tapi dah jadi eight to ten. Pernah dia telefon saya tengah malam, saya terkejut takut ada apa-apa malapetaka, rupanya dia dok tengah kerja. Tapi dia tak pernah merungut banyak kerja. Yang penting bagi dia ialah siapkan kerja mengikut jadual. Kalau boleh "beat the time " itulah yang lebih baik. Jadi sesiapa yang selalu dok kata banyak kerja, cuba jenguk-jengukkan pekerja swasta. Mereka sebenarnya lagi banyak kerja. Jadi buatlah kerja tanpa banyak cerewet dan sentiasa memikirkan kepentingan anak didik kita dalam melakukan kerja. Insya Allah, kita akan diberkati Allah.

BANYAK KERJA, ITULAH KERJA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan