Ahad, 7 Jun 2009

Berkemban.


Dulu saya cerita istilah pincup, yang sekarang dah tak ada sebab semua kenduri dah dikontrekkan. Tak ada lagi tumbuk kerisik. Tiada lagi berebut-rebut pincup dari lesung. Satu budaya telah hilang. Budaya yang saya sayang. Hari ini saya nak cerita satu lagi budaya yang dulunya ramai orang Melayu amalkan. Budaya berkemban. Apa berkemban tu? Lihat gambar perempuan tu. Tu lah namanya berkemban. Berkemban cara moden.

Dulu kalau dikampung ramai yang berpakaian seperti ini. Tak rasa janggal pula. Ramailah perempuan bersebelahan rumah saya yang akan keluar beli ikan semasa sedang membasuh. Mereka pun tinggalkan basuhan dan ketika sedang berkemban pergi pula beli ikan. Selepas beli ikan mereka sambung kembali untuk basuh kain. Tapi sekarang sejak perempuan kampung dah mula menutup aurat, maka budaya berkemban dah tak ada. Alhamdulillah.

Dulu dalam cerita Melayu pun kita akan melihat dengan banyaknya akan artis Melayu yang berkemban. Terutama cerita-cerita Melayu klasik iaitu ketika basuh kain tepi sungai sambil menyanyi. Kemudian ada "crook" dok mengintai terutamanya arwah A Rahim atau arwah Mahmud June yang tak pernah berlakon jadi baik. Kemudian hero pun datang menyelamatkan. Yang datang tu mestilah arwah Nordin Ahmad. Itu cerita dulu dimana berkemban dah jadi budaya ketika membasuh pakaian di telaga ataupun di tepi sungai. Terima kasih kepada orang Jepun kerana mencipta mesin basuh menyebabkan budaya berkemban sudah tiada.

Kini berkemban hanyalah diamalkan dalam majlis perkahwinan terutama perkahwinan orang-orang "moden" seperti artis-artis. Ada juga budaya berkemban ini diamalkan ketika majlis makan malam yang hebat-hebat. Contohnya Majlis Penganugerahan Bintang Popular. Nak popular mesti berkemban. Mungkin itulah agaknya kerana yang berkemban sekarang kebanyakannya orang Barat. Maka bila orang Melayu pun nak tiru orang Barat, nak jadi moden seperti orang Barat, maka pakaian pun mestilah berkemban seperti orang Barat. Moden bila pakaian tak cukup kain. Kata arwah ibu saya.
Untuk penuntut-penuntut SMKI yang beragama Islam, eloklah rasanya jangan berkemban. Sebab kalau muka tu memang comel, pakai pakaian tutup aurat pun comel juga. Mungkin lebih comel daripada berkemban. Dan ingatlah berkemban itu bukan moden, orang zaman Hang Tuah buat dah. Pendek kata.. dah lama dahhhhh. Perkara yang dibuat oleh orang dulu-dulu mana datang modennya?

BERKEMBAN. USAH AMALKAN.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan