Ahad, 7 Jun 2009

10%


Hari ni nak cerita sikit tentang 10 %. Ini bukan cerita 3 Abdul yang mana Ahmad Nisfu jadi pak mentua pembelit. Dia belit habis anak Sidek Sigaraga , habis jadi papa kedana kerana mendapat buah fikiran daripada Salleh Kamil yang dok harap 25%. Nasib baik ada P Ramlee yang selamatkan keadaan. Itu cerita lama yang masih diulang tayang entah keberapa ratus kali. Tapi masih lagi popular dan penuh dengan pengajaran. Memang hebat arwah P Ramlee.

Tapi yang saya nak cerita hari ini ialah 10% markah kokurikulum yang diperuntukkan untuk setiap pelajar yang amat bermakna ketika nak melanjutkan pelajaran ke IPTA. Cukup penting 10% tu kerana kalau harapkan akademik saja belum tentu dapat masuk IPTA. Maklumlah yang dapat 10 1A macam durian dimusim sedang jenuh. Berlambak, kata orang Utara. Jadi nak membezakan antara yang pandai-pandai tadi tentulah markah 10% kokurikulum tu. Kalau pandai baca buku saja, tak guna juga. Ada yang pandai tapi kalau disuruh menunjukkan bakat dikhalayak ramai, kaku, kekok malah tersipu-sipu. Orang macam ni tentulah syarikat tak berapa berminat. Nak jadi saintis bolehlah, buat kerja sorang-sorang, tapi takkan semua nak jadi saintis. Sebab tu jangan dok hairan ada yang dapat 15 1A, tapi tak dapat masuk IPTA. Negara memerlukan pelajar yang serba boleh, bak kata pepatah Inggeris,

" Leaders are born in the field"

Sebab itulah para pelajar SMKI begitu prihatin terhadap markah 10% ni. Jangan ambil ringan kerana kekadang markah 10% itulah yang membezakan mereka daripada orang lain. Sayanglah kalau yang 90% dah cukup baik, tiba-tiba yang 10% membantutkan mereka dari pergi ke universiti. Sayang sayang seribu sayang, kerana 10% harapan melayang. Maka di SMKI, para pelajar begitu berminat dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai yang terbaik untuk 10% tersebut. Jadi tak hairanlah kalau ada yang buat latihan waktu malam. Contohnya pasukan pancaragam dibawah pimpinan Cik Roslina sanggup buat latihan sampai tengah malam. Tak cukup siang, malam pun 10% dikejari. Itulah betapa pentingnya 10% kepada para pelajar SMKI.

Kalau disesetengah sekolah, sijil penyertaan tak begitu dipentingkan. Pendekata kalau hadiah tu hamper dibandingkan dengan sijil, maka mereka lebih suka ambil hamper sebab sijil bukan boleh makan. Tetapi di SMKI sijil amat dipentingkan sebagai bukti penglibatan mereka dalam kokurikulum. Sebab itulah pencapaian para pelajar dalam kokurikulum amat memberangsangkan. Malah ada bebarapa kategori yang SMKI mencecah peringkat dunia. Peringkat kebangsaan pun banyak sekali. Itulah persepsi 10% bagi para pelajar kami. Sekolah lain juga perlulah menitik beratkan 10% ini terutama untuk para pelajar yang ada harapan untuk masuk ke IPTA. Teruskan usaha agar mereka berjaya.

10% GARIS PEMISAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan