Ahad, 14 Jun 2009

Kelemahannya apa?


Ini cerita daripada anak saya yang kerja dengan RNZ Integrated, sebuah syarikat yang menjadi perunding dalam pembinaan pelantar minyak. Syarikat ini dipecahkan kepada beberapa bahagian. Ada bahagian planning, ada bahagian IT, dan banyak lagilah yang saya pun tak tau sebut. Anak saya kerja bahagian instrumen. Iaitu bahagian yang menentukan apakah peralatan yang perlu digunakan dalam pembinaan pelantar minyak tersebut. Dibahagian ini banyaklah vendor yang datang nak jual macam-macam peralatan untuk kegunaan di pelantar minyak. Setiap vendor dah sediakan macam-macam "resume" untuk menaikkan jenama masing-masing. Macam-macam kebaikan diterangkan agar syarikat membeli barangan tersebut.

Tapi ada sesuatu yang pelik di bahagian instrumen ini. Pengurus bahagian instrumen ini ( En Azizi ) selalu tanya soalan yang vendor tak mau dengar dan vendor tak tau nak jawab. Apa soalannya? Begini soalannya,

" I have already know the advantages, but what i want to know is what are the disadvantages of your product ? "

Pening kepala vendor. Dia dilatih untuk terangkan kebaikan dan dia sendiri mungkin tak tau apa keburukan barangan yang hendak dijualnya. Kalau dia tau pun takkan dia nak bagi tau. Kalau orang tau mungkin barangannya tak laku pula. Tapi itulah "kelebihan " pengurus tersebut yang menyebabkan ramai vendor tak mau jumpa dia. Vendor yang berani jumpa dia ialah vendor yang betul-betul buat homework yang bukan saja boleh terangkan kebaikan tapi pada masa yang sama boleh terangkan keburukan produk yang hendak dijual. Hebat pengurus tu.

Rasanya tabiat ini perlu kita ambil bila nak beli barang. Nak beli kereta contohnya, pernahkah kita tanya penjual kereta tu tentang kelemahannya? Disebabkan kita tak tahu kelemahan sesebuah kereta yang kita beli, maka kita sering terperangkap dengan kerosakan yang tidak dijangka. Kawan saya pernah kena sekali ketika baru saja membeli kereta Waja. Ada ke patut, sedang laju dilebuhraya, tiba-tiba enjin kereta mati dan semua lampu padam . Bayangkan ditengah malam gelita, enjin terhenti dan semua lampu padam ditengah-tengah lebuhraya. Kalaulah yang dibelakangnya treler, rasanya dah jadi arwah kawan saya tu. Nasib baik perkara tersebut terjadi sewaktu keretanya berada di lorong paling kiri. Lorong kereta agak perlahan dan mudah untuk masuk ke lorong kecemasan. Lalu dia pun teringat kawannya yang juga baru pakai Waja. Dia pun telefon, maka kawannya pun berkata,

" Hang raba-raba bawah seat dan kerosek sikit, lampu akan menyala semula dan enjin boleh dihidupkan semula "

Betul seperti apa yang dikata, rupanya wayar yang menyambungkan enjin kepada bateri berada dibawah tempat duduk dan selalunya longgar. Masalah selesai. Tapi bagi edisi seterusnya, perkara tersebut tak berlaku lagi. Sebab tu kalau nak beli kereta jangan dok tergila-gila waktu kereta tu baru dikeluarkan. Tunggu sekejap, sabar dulu, tengok orang pakai dulu, analisa masalah, baru beli. InsyaAllah selamat.

Oleh itu kalau nak beli apa pun tanya kelemahan dulu. Dah terang semuanya baru beli.

KENALI KELEMAHAN ITULAH KEKUATAN.




1 ulasan:

  1. lazimnya manusia...
    melihat kebaikan sahaja...
    melupakan tentang kekurangannya...

    BalasPadam