Khamis, 9 Julai 2009

Lelaki


Pagi ini semua Penolong Kanan diminta mendengar taklimat daripada PPD dan penolong-penolong PPD di PKG Sungai Limau. Tempat inilah selalunya akan di tetapkan bila PPD nak jumpa PK. Tempat yang elok tapi kurang glamer. Mungkin PPD dah kurang duit nak sewa hotel atau tempat-tempat yang lebih prestij. Teringat cerita anak saya yang dia sepanjang bulan puasa banyak syarikat yang belanja buka puasa. Dia kata kalau hotel koman-koman macam hotel Plaza depa tak pi. Kalau hotel Nikko, Hilton, Merlin baru depa pi. Nasib bapanya, PKG Sg Limau pun jadilah. Alhamdulillah. Kita kena banyak bersyukur.

PPD bagi taklimat yang hebat. beliau boleh berjenaka sambil memberi taklimat. Satu kebolehan yang hebat. Kalau asyik dok taklimat saja, boleh terlelap mata, maklumlah PK ni bukannya orang yang muda. Semuanya dah masuk era senja. Era kena jenguk-jenguk kedai jual keranda. PPD menceritakan tentang kepupusan yang amat memeningkan fikiran. Kepupusan yang menggelapkan masa depan. Kepupusan manusia bernama LELAKI. Itulah tajuk blog saya hari ini.

Ketika saya menghantar kedua-dua anak saya ke Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Kejuruteraan Elaktrik, ramai yang daftar semuanya perempuan termasuklah kedua-dua anak saya. Saya teringat dalam hati, nanti ramailah wanita jadi jurutera . Hujah saya ini dikuatkan lagi oleh PPD yang mengalami cerita yang sama. Ketika beliau menghantar anaknya ke U, ramai perempuan yang daftar. maka dia berkata:

" Untunglah kamu, boleh buat banyak pilihan" ketanya kepada anak lelakinya.

Ketika menghantar anaknya yang kedua ( perempuan) berkata pula beliau kepada anaknya,

" Nasib kamulah, payahlah nak dapat jodoh " sebab lelaki kurang sekali.

Kenapa ye? Ini yang memeningkan kepala. Ketika saya berkursus kemana-mana saja, yang memenuhkan tempat duduk di hadapan ialah perempuan. Lelaki adalah sekerat dua yang berani kedepan. Begitu juga dalam kelas. Kalau diberikan peluang, ramai pelajar perempuan yang akan duduk didepan. yang lelaki pula suka duduk dibelakang. Tengok yang tu pun dah cukup untuk membuat kesimpulan yang perempuan lebih bermotivasi dalam pekerjaan.

Malah kalau kita lihat, kualiti kerja perempuan jauh lebih hebat daripada lelaki. Pendekata banyak yang negatif dikaitkan dengan lelaki. Saya pun lelaki, tapi saya tetap menyatakan yang saya rasa benar. Itulah yang selalu saya katakan kepada para pelajar. Satu hari nanti kita akan ada ramai "surarumah" iaitu lelaki yang jaga anak dan memasak manakala perempuan pula keluar bekerja. Pelajar pula menjawab,

"Ramai dah cikgu, termasuk bapa saya juga seorang surarumah" kata seorang pelajar yang agak nakal di SMK Aman Jaya. Saya tersenyum sinis.

Itulah lelaki sedangkan dalam Islam lelaki dipilih sebagai pemimpin. Mungkin fenomena ini hanya berlaku di Malaysia, tak taulah pulak saya kerana saya tak pernah pula buat kajian.

Itulah sedikit coretan tentang manusia bernama LELAKI.

LELAKI DAH JADI "ISTERI".




Tiada ulasan:

Catat Ulasan