Sabtu, 13 Jun 2009

Cuti ke mimpi?


Dah lama tak updatekan blog. Hari ini adalah sedikit kelapangan untuk updatekan blog. Berblog ni seronok sebab dapat curahkan perasaan dalam bentuk tulisan. Manalah tau, bila dah mati nanti bolehlah anak cucu menatap coretan arwah ayahnya ataupun atuknya semasa hidup. Nak tulis buku takdak pengetahuan. Maka berblog sajalah harapan untuk membuat sedikit sebanyak teguran. Bukan amaran.

Hari ni Sabtu , 13 Jun 2009. hari terakhir cuti bagi pertengahan tahun yang bermula sejak akhir bulan Mei lagi. Dua mingggu, satu masa yang lama kalau kita boleh betul-betul bercuti. Tapi bagi saya, cuti ke tak cuti serupa saja. Hari-hari kena kesekolah untuk habiskan kerja. Tambahan pula sekarang Pengetua tengah sibuk, maka sayalah yang kena selesaikan kerja-kerja pejabat. Tapi saya seronok ke sekolah tak kira siang ataupun malam. Memang SMKI tempat yang paling saya seronok bekerja setakat ini. Kalau malam-malam datang ke pejabat, terasa kesunyian yang sungguh syahdu, terasa buaian angin mandayu, cuma takut sikit kalau di atas saya berbunyi benda-benda yang haru biru. Sebab atas pejabat saya ni muzium, nasib baik Pengetua kata dia walaupun balik lewat, tak pula pernah diganggu. Alhamdulillah. Kalau tak haru.

Cuti ini saya tak kemana-mana. Anak dok gaduh sebab tak pi kemana untuk bercuti. Saya jawab balik,

" Ayah dulu waktu cuti nilah pi motong getah, kutip duit untuk bayar yuran peperiksaan "

Mereka pun senyap. Melihat mereka senyap, terasa hati ini pilu dan terasa kekadang kita nak samakan zaman anak-anak dengan zaman kita. Tentu berbeza. Kita makan lempeng pisang, mereka makan pizza. Walaupun kita makan garam dahulu, tapi garam kita tiada kualiti. Kita kekadang kena ikut jugalah saranan anak-anak. Kesiankan mereka, saya bawalah mereka bercuti ke Penang dua hari. Duduk hotel dan bolehlah mereka berenang. Sebab dirumah tiada kolam renang. Itu sajalah yang mereka nak, berenang dalam air yang penuh klorin.

Disebabkan begitu banyak kerja yang perlu dibereskan, saya rasa cuti ni macam mimpi. Terlalu cepat berlalu. Bagus juga sebab tak terasa jemu. Kalau cuti lama sangat pun jemu aihh. Nak main golf tak reti, nak sembang kedai kopi tak reti, yang ada pun duduk dirumah sambil melayari internet untuk cari idea-idea bernas untuk kepentingan pelajar dan diri sendiri. Sebab tu saya sain pencen sampai umur 58. Kalau kerajaan kata 68 baru pencen, pun saya akan sain sampai 68. Kalau boleh biar mati sebelum pencen. Sebab kalau pencen saya nak buat apa? Takkan hari-hari nak baca akhbar? Tak kan hari-hari nak melengung. Orang kata boleh pi dengar mengaji. Sekarang pun saya boleh dengar mengaji. Tak ganggu sikit pun. Kerja dan mengaji boleh dibuat serentak Cuma letih sikitlah waktu kerja begini. Nak buat ibadat pun takdak masalah. Jadi kalau kata nak pencen baru nak pi mengaji, nak pencen baru nak pi haji, itu kenyataan yang amat tak betul. Ibadat dan kerja harus serentak . Malah kerja itu adalah ibadat jika niatnya betul. Alangkah baiknya, bekerja sambil beribadat. Duit dapat, pahala pun dapat. Alhamdulillah.

KERJA = IBADAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan