Khamis, 4 Jun 2009

Mana ikannya.

Kekadang bila melihat karenah anak-anak sekarang, saya terfikir mereka sesungguhnya amat bertuah. Anak-anak kebanyakan kita boleh memilih-milih makanan. Mana yang nak makan dan mana yang nak tolak. Contoh anak saya yang " generasi kedua " sekarang ni, kalau makan ayam mestilah ayam yang ada tulang. Kalau tak pun mestilah paha ataupun kepak. Kalau dada yang penuh dengan isi, alamat sampai ke basi depa tak makan. Tak sedap katanya. Begitulah juga buah-buahan, kalau yang tak serasi dengan depa, yang dok makan mak dan ayah sajalah. Sayang nak buang, makan jugalah sampai habis. Mungkin ramai kanak-kanak sekarang boleh memilih kerana ibu bapa mereka mampu untuk membelikan mereka makanan yang mereka suka. Kalau kueh kuaci, kueh ketayap alamat mak bapa yang perabis. Depa nak pizza, KFC, MCD , donut malah ada yang nakkan sushi yang mentah tu. Sedapke?

Itu adalah sebahagian cerita kanak-kanak sekarang yang bernasib baik kerana ibu bapa mereka mempunyai sedikit kemampuan untuk mengadakan apa yang mereka nak. Teringat saya zaman kecil-kecil dulu, nak makan mee rebus setahun sekali, ketika raya. nak tengok wayang juga setahun sekali, ketika raya. Nak makan daging kena buat muka tak malu pergi membantu di rumah kenduri, dapatlah makan daging. Nak makan air lemonade F&N kena pergi bantu kenduri di rumah Cina. Depa bagilah sebotoi air lemonade F&N, sedap sungguh rasa. Tu pun simpan sampai hampir seminggu takut nak perabih. Sayang .. sebab nak dapat susah. Nak naik kereta, boleh berangan sajalah. Naiklah bas yang tak beraircon, berdebu dan bergoncang sampaikan tahi telinga boleh keluar. Itu cerita dulu.

Ada pula satu cerita tentang keluarga isteri saya. Isteri saya ini 7 beradik. Bapa kerja kampung dan ibu tak kerja. Pendek kata miskinlah, nak makan pun susah. Tapi sekarang semua dah berjaya, Alhamdulillah. Yang senang sekarang "ibu mertuaku" kerana anak-anak pakat dok bagi duit. Inilah yang dikatakan " Susah dahulu senang kemudian". Dengar cerita nak pergi Jepun pulak , tempat yang saya sendiri tak pernah jejak kaki. Dia nak pergi Jepun nak tengok anak dia yang sedang ambil master di sana. Bertuahnya dia, diusia tua, hati senang, hidup penuh keceriaan.

Ada satu cerita yang dia ceritakan kepada saya. Ketika miskin dahulu, ketika anak-anak semua sekolah, pernah dia buat asam pedas cukup dengan halianya, cilinya, kunyitnya, asamnya dan semua peralatan yang diperlukan. Memang dengar sedap sungguh. Dihidangkan pula dengan nasi panas, aiii.. sedap ooi. Tiba waktu makan pakat kelilinglah anak-anak serta arwah bapa mertua saya untuk makan nasi dengan asam pedas. Anak-anak seorang demi seorang mencedok asam pedas tanpa banyak komplen. makan dengan pelahap sekali. Maklumlah orang miskin, selera selalu baik. Semua yang dihidangkan , semuanya sedap. SampailAh giliran bapa mertua saya, dia belek-belek dalam mangkuk seolah-olah mencari sesuatu. Lama juga dia mencedok, kemudian timbul pertanyaan darinya.

" mana ikannya Mun "

Mun ialah singkatan bagi Munah , nama ibu mertua saya. Dia terkejut sebab asam pedas yang begitu sedap takdak ikan. Macam kita masak rendang tak masuk daging. Mak mertua saya buat tak tahu saja. Lama-lama bapak mertua saya tersedar sendiri yang dia dah lama tak belikan ikan. Tak beli ikan nak makan sedap macam mana? Hingga sekarang pun cerita ini jadi bahan ketawa ketika musim raya , ketika semua berhimpun di rumah. Bahan memeriahkan suasana dihari lebaran.

Alfatihah untuk arwah bapa mertuaku.

LAWAK SIMISKIN.

1 ulasan:

  1. Menarik tulisan tuan. saya doakan tuan dan keluarga sentiasa di rahmati Allah. Buat isteri tuan, pengalaman silam menjadikan kita sentiasa bersyukur dengan rezeki yg Allah kurniakan. Teruskan menulis..

    BalasPadam