Jumaat, 5 Jun 2009

Islamkah ini?


Pagi tadi lebih kurang pukul 11.00 pagi , saya dan isteri pergilah melawat ke salah satu kompeni insurans yang dibuat cara Islam. Baguslah bagi orang Islam mengunjungi dan melanggan insurans Islam, tapi perlu diingat, yang bagus tu Islam, orang Islam belum tentu bagus. Teringat saya kata-kata penyanyi barat yang popular Cat Steven atau Yusuf Islam ( selepas memeluk Islam ), saya masih ingat petikan kata-katanya.

" I will never be a muslim if i knew muslims before Islam."

Maknanya orang Islam yang dia kenal adalah yang teruk sehinggakan dia tak mau jadi orang Islam. Nasib baiklah dia kenal Islam dahulu daripada orang Islam. Tapi perlu diingat, ramai juga orang Islam yang amat baik yang melambangkan Islam yang dia anuti. Tetapi bak kata pepatah. Seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit.

Berbalik kepada kaunter yang saya kunjungi, dikaunter tu ada seorang perempuan dan seorang lelaki. Dua-dua serupa. Bukan sama menawan atau sama menceriakan, tetapi sama masam dan sama mendukacitakan. Kalaulah isteri saya masih lagi sakit, saya rasa sakitnya tentu bertambah parah. Saya hari ini kira yang terbaik dari segi menahan marah. Sebab saya teringat sabda Rasulullah,

" Orang yang kuat itu ialah yang kuat menahan marahnya "

Kira hari ini saya adalah orang yang kuat, kuat menahan marah. Kalau ikutklan hati, mau mengamuk dan haru-hara jadinya. Tapi sebab diri ini dah tua, rasanya tak cantik mengamuk sedemikian rupa. Kita sebagai pelanggan dilayan seperti banduan. Padahal kalau tak ada manusia marhaen macam saya yang ambil insuran, dari mana depa nak makan gaji. Kekadang saya terfikir, mungkin syarikat insurans ini milik keluarga depa punya kot. Inilah contoh orang Islam yang tak amalkan Islam.

Mula-mula saya dan isteri masuk. Tak ada tegur sapa, tiada ramah mesra, tiada senyum tawa malah kami rasa seperti masuk lokap pula. Mungkin masuk lokap pun lebih baik dari itu. Tidak pula dipelawa untuk duduk. Kalau di bank kita faham sebab orangnya ramai, ini yang ada cuma 2 orang, 4 termasuk kami berdua. Apakah salahnya kalau bermanis muka mempelawa kami duduk? Berat sangatkah mulut tu. Itulah yang timbul dalam benak saya.

Kemudian isteri saya "hemoi" pi duduk di salah satu kerusi kosong dihadapan perempuan yang masam mencuka. Lalu ditegur oleh si muka masam itu.

" Tu tempat dah ada orang "

Lalu isteri saya pun beralihlah duduk dan duduk semula dikerusi panjang. Saya amati, lama juga mungkin 20 minit, takdak sapa pun yang datang duduk di kerusi itu. Darah dah menyirap. Kalau tak sabar punah ranah suasana, tapi memikirkan saya lebih tua dari mereka, maka saya diamlah. Tak guna gaduh dengan orang yang begini.

Kemudian isteri saya pergi pula duduk dikerusi depan si lelaki masam tu, sama juga, tiada disapa, tiada dipelawa. Dia buatlah kerja dia begitu lama. menulis pula terkemut-kemut, pegang mouse macam orang tak pernah tengok komputer. Dalam pada itu si perempuan masam tu tanya pulak kepada si lelaki masam.

" Ni kalau takdak NCB nak bubuh kolum mana? "

Saya terfikir agaknya kerani perempuan ini mungkin tak cukup diberi latihan. Perkara yang kecil macam tu pun tak tau. Selepas semua kerjanya habis, barulah dia tanya isteri saya apa hajat. Sedangkan hajat kami tak lama, 5 minit selesai. Kalau dia maniskan muka, hati kami tak membara, kami tak kecewa dan semua perkara selesai segera. Begitulah cerita serba sedikit tentang "perkhidmatan kaunter yang terburuk didunia".

Mungkin ramai yang macam ni kena di hantar pergi belajar dengan Yahudi. Tengok saja TESCO, milik, Yahudi, tapi seronok kita pergi sebab layanannya, tempat letak kereta berbumbung, ikan depa tolong siangkan, pakai kad kredit tiada had pembelian. Tempatnya lapang, ada tempat makan, ada tempat kanak-kanak main. Pendek kata yang tak ada cuma mak dan bapa saja. Tu baru orang seronok pergi. Mereka Yahudi tapi berperangai seperti ajaran Islam. Tu sebab mereka berjaya.

Setuju tak dengan pendapat saya?

Jadi beringatlah kita semua untuk melayan yang datang tu dulu. Tegurlah, senyumlah, bukan mahal sangat senyum tu. Lagi pun senyum tu sedekah. Takdak duit nak bagi, bagi senyum cukuplah. Saya teringat satu peristiwa pada pagi Isnin beberapa minggu yang lepas. Pagi Isnin SMKI ada perhimpunan umum. Tapi pagi tu ada seorang bapa datang awal. Saya belum lagi bersedia, malah meja masih kurang kemas, jadi saya serba salah. Tapi saya pelawa dia masuk, pelawa duduk, bertanya khabar. Kemudian saya terangkan yang saya tak boleh layan dia lagi sebab terpaksa pergi perhimpunan. Maka dia pun tak kisah dan dia keluar sekejap sementara saya pergi perhimpunan. Dia tak marah sebab layanan kita yang berhemah. Kalau saya buat tak layan dek kerana sibuk, mau dia buat surat layang. Mungkin dia pi mengadu ke PPD dan sebagainya, kan ke susah jadi. Sedangkan apa yang dia nak bukannya besar sangat, cuma layanan yang baik.

SECEBIS SENYUMAN SEJUTA INGATAN.

1 ulasan:

  1. Kalau di Jepun ni..perkara sedemikian tak kan berlaku. Pelanggan dilayan seperti raja..Saya bingung negara tak islam, amalan seperti orang islam (ada beberapa perkara, bukan semuanya) tapi yang baik baik jadikan tauladan dan amalan.

    BalasPadam