Ahad, 31 Januari 2010

Library kubur..

Pagi tadi saya melawat ke perpustakaan, librarylah dalam bahasa Inggeris. Library SMKI memang hebat , siap aircond lagi. Sejuk, nyaman, tenang dan senyap. Ada pula muzik yang  sentimental hasil dendangan Kitaro yang meyebabkan tidak terasa masa berlalu. Patutlah para pelajar SMKI berpusu-pusu ke library sebab suasana yang amat menyenangkan dan tenteram. Bila dah tenteram, barulah ilmu dapat dihadam. Barulah baca buku cepat faham. Tapi anak saya dulu, lain pula cerita. Baca buku sambil dengar walkman lagu rock. Itupun PMR 8A juga. Mula-mula saya khuatir juga takut tak score, tapi dalam dok dengar walkman pun bolehlah juga belajar. Pelik memang pelik, seperti gergasi dikalahkan si pendek.

Awat hang dok cerita tentang library pula ni? Library memang tempat belajar, tempat membaca buku. Tempat simpan dan pinjam buku. Adalah ceritanya. Cerita kali ini bukan pasal library  yang ada aircond tetapi library yang lebih sunyi daripada library biasa.  Mana tempat yang paling sunyi? KUBUR lah. Mana ada kubur yang bising ? terutama waktu malam. Sunyi sepi, dan orang yang nak lalu dikawasan kubur pun kecut perut. Dalam kubur tak taulah sunyi ke tak, tapi kalau dari penerangan dalam kitab, dalam kubur ada penyiksaan, ada ganjaran. Kubur boleh jadi taman-taman dari taman syurga ataupun jurang-jurang dari jurang api neraka. Maknanya kubur adalah gambaran apa yang akan kita lalui diakhirat kelak. Serammmmm bila teringatkan kubur, tempat yang semua orang akan pergi, tak ada yang terkecuali termasuk Michael Jackson yang kaya tak terperi. Ya Allah, kau jadikanlah kuburku sebagai taman-taman dari taman syurga dan janganlah kau jadikan kuburku sebagai jurang -jurang daripada jurang api neraka. Itulah doa yang kita kena sebut selalu. Nauzubillah.

Awat dok melalut nih..? dah tua beginilah. melalut merata. Ini cerita isteri saya lagi. Isteri saya ini rumahnya dihadapan kubur. Tanahnya bersebelahan dengan tanah kubur. Bila waktu malam, nak belajar dirumah tak boleh sebab sempit dan bising pula.  Maklumlah satu keluarga 9 orang bersesak-sesak dalam rumah yang kekurangan ruang. Nak pergi library, mana ada library buka waktu malam? Lagipun kalau ada yang buka pun, tak boleh pergi sebab jauh dari rumah. Jadi dimana isteri saya belajar? Nak cari tempat sunyi, tenang, nyaman mestilah dikubur. Maka setiap malam dia akan bawa pelita minyak tanah sorang-sorang pergi kekubur untuk membaca buku. Pukul 11.30 baru dia balik dengan pelita minyak tanah yang macam kelip-kelip. Berani sunguih isteri saya,dan sampai sekarang pun dia cukup berani. Di mana pula dia baca buku? Nak cari kerusi meja di kubur mana ada? Mau tak mau dia akan duduk ditempat orang baca talkin di atas kubur yang baru digali. Tanahnya merah lagi dan disitulah tempat yang cukup sunyi dan baik untuk mentelaah pelajaran. Ada ke orang yang seberani itu sekarang? Saya dari awal lagi dah "surrender", angkat bendera putih tanda kalah.

Begitulah sekelumit kisah kehidupan yang boleh dijadikan pengajaran. Nak berjaya , kemiskinan, kepayahan bukanlah penghalang. Jadikan kemiskinan dan kepayahan itu sebagai batu loncatan untuk kejayaan.

KEJAYAAN DALAM KEPAYAHAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan