Jumaat, 29 Januari 2010

Lempeng

Kelmarin sewaktu hari sukantara, ada cikgu dok cerita tentang makanan. Begitulah di SMKI, yang perempuan asyik dok cerita tentang makan .. tu yang saiz besar sakan, yang lelaki facebook jadi pilihan. Yalah , kekadang di kantin itulah tempat luahkan perasaan. Takkan nak cerita tentang pelajaran 24 jam, sesekali kenalah "release tension" yang menekan. Itulah SMKI yang saya sayangi, SMKI yang saya sanjungi. Hebat , memang hebat seperti gula dengan air sarbat. 

Cikgu ini kata kalau nak makan lempeng sedap, pergilah ke kedai dekat dengan Swiss Inn. Katanya pukul 8.00 lempeng dah habis. Kalau nak makan, pergilah awal-awal. Kalau tak yang tinggal hanyalah kuah ikan bawal yang dijadikan pencicah bagi lempeng tersebut. Lempengnya lembut, ranggup dan kalau makan tak teringat handai taulan. Begitulah asyiknya kalau makan lempeng dengan kari bawal. Hebat cerita kawan saya sampaikan saya terasa keluar air liur. Dok menulis ni pun air liur keluar bila teringat lempeng kari ikan bawal. Sedappppppp.

Cerita tentang lempeng teringat cerita isteri yang hari-hari bawa bekal lempeng kesekolah. Isteri saya ada 7 adik beradik , 5 daripadanya bersekolah. Mereka orang miskin, maka duit tak ada. Untuk menampung makan di sekolah , ibu mertua saya membekalkan setiap seorang dengan sekeping lempeng berbalutkan surat khabar lama. Bayangkan, setiap hari makan lempeng. Kalau kita makan di hotel yang begitu sedap pun jemu juga, apatah lagi makan lempeng hari-hari. Mau kembang pipi. Lempeng hanyalah sedap kalau makan sesekali.

 Disebabkan dah kembang pipi , asyik dok makan lempeng hari-hari, maka isteri saya yang mengayuh basikal kesekolah akan membuang lempeng tersebut setiap kali sampai ke simpang yang menghala kesekolahnya. Tapi kertas surat khabar mesti dipulangkan sebab esok nak pakai lagi. Begitulah hari-hari sampailah isteri saya masuk sekolah menengah. Waktu sekolah menengah dia dapat biasiswa , maka ringanlah sedikit untuk belanja. Peristiwa yang berlaku bertahun-tahun ini tidak diketahui oleh sesiapa sehinggalah dia sudah berumah tangga. Barulah dia ceritakan kepada ibunya tentang lempeng yang dilemparkan disimpang jalan. Itulah cerita kemiskinan yang tak menghalang kita untuk berjaya. Walapun tak makan di sekolah ( sebab lempeng dibuang di simpang jalan ), bila periksa tetap dapat nombor satu. Tak makan pun dapat nombor satu, kalau makan tentu lagi baik kan?

Demikianlah sedikit cerita tentang lempeng. Lepas ni rasanya nak suruh isteri buat lempeng, sedap pula rasanya, makan dengan kari ikan bawal. Sedapppppp.... ooooiiiihhh.

SEKEPING LEMPENG SEBUAH KEJAYAAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan