Khamis, 21 Januari 2010

Lobi


Lobi. Ada dua makna. Satu lobi hotel , iaitu tempat mendaftarkan diri untuk menginap dihotel. Satu lagi lobi ialah mengampu atau memujuk untuk mendapatkan sesuatu. Itu bukan maksud daripada mana-mana kamus tetapi itulah maksud mengikut tafsiran saya. Mungkin tidak begitu tepat tetapi tak jauh maknanya. Lobi kedua inilah yang sedikit bahaya kerana boleh menyebabkan orang lain teraniaya.. Kenapa saya dok cerita tentang lobi pula ini?

Cerita ini saya cerita semula kerana terbaca satu artikel yang melarang guru-guru daripada melobi untuk naik pangkat. Saya tak tau pula lah rupanya nak naik pangkat pun kena lobi. Ingatkan lobi nak pujuk pengundi saja, rupanya nak naik pangkat pun kena lobi? Hairan, hairan , seperti lubang telinga dimasuki tebuan. Kalau tak keluar surat itu, saya tak akan tahu bahawa betapa seriusnya lobi melobi untuk naik pangkat ini berlaku. Lalu kawan tanya saya,

"Hang tak mau lobi ke untuk naik pangkat? "

Saya kata pangkat tu bukan manusia yang bagi, tapi Allah yang bagi. Kalau Allah tak bagi jangan haraplah nak dapat dan kalau Allah nak bagi, jangan haraplah manusia nak sekat. Tak perlu melobi melobi, tak perlu dok pi juai muka sana sini hanya untuk mendapatkan pangkat yang tinggi. Kita tinggalkan kisah sipelobi ini. Sekarang saya terfikir pula...


Adakah orang nak melobi jika tak ada orang yang boleh dilobi. Orang yang boleh dilobi tentulah yang ada kuasa untuk naikkan pangkat orang. Kalau orang yang tak ada pangkat macam saya, orang nak lobi apa? Maka saya rasa elokah juga surat dikeluarkan kepada semua pegawai yang ada kuasa supaya tidak boleh dilobi. Kalau tak ada orang yang boleh dilobi tentulah tak ada orang yang nak melobi. Rasanya yang penting ialah melarang orang yang dilobi daripada melarang pelobi. Inilah penyakitnya bila manusia tiada integriti. Ramai sangat yang nak naikkan pangkat kawan-kawan, sanak saudara dan anak cucu. Kalau kita tu Islam , ingat sikitlah tentang dosa pahala. Ingat kalau kita menganiayai orang lain, doa mereka mustajab. takut nanti kita kena azab. Nauzubillah.

Pendekata adanya orang yang melobi kerana adanya orang yang

BOLEH DILOBI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan