Jumaat, 26 Februari 2010

Perfect package

Beberapa hari yang lalu, saya dan isteri pergilah mengisi minyak di Taman Sejati. Biasalah, saya dan isteri kenalah ke Kedah Medical Centre setiap 3 bulan untuk buat "mamogram" sebab isteri saya pernah mendapat "breast cancer". Alhamdulillah , setakat ini "breast cancer" isteri saya tidak berulang. Saya sentiasa mendoakan agar isteri saya tidak lagi dihidapi mana-mana penyakit yang berbahaya seperti "breast cancer". Kalau kena cancer, macam kena hukuman mati yang ditangguhkan sementara. Sebenarnya semua kita dah dikenakan hukuman mati oleh Allah,hukuman mati madatori,cuma masanya tak taulah. Mungkin esok, lusa ataupun beberapa tahun lagi. Yang pasti semua dah kena hukuman mati. Tetapi bezanya hukuman mati disebabkan  cancer lebih memilukan dan lebih menggerunkan. Alhamdulillah, isteri saya sihat dan tiada lagi kesan-kesan cancer dalam badannya. 

Apa pula melalut ni? Susah, kalau dah mula menaip, nak kawal jari-jari payah. Apa yang keluar dari otak terus pergi kejari-jari dan mulalah mengetuk kekunci pada komputer. Sebenarnya cerita ini bukan cerita cancer. Ceritanya isi minyak di Taman Sejati. Bila saya dan isteri sampai saja di stesen minyak itu, datanglah seorang gadis yang saya sangka atendan pam minyak . Begitu berbudi bahasa dia menegur isteri saya sambil menolong kami untuk mengisikan minyak. Dengan muka yang manis, dengan suara yang diatur lembut, dia datang bersalaman serta mencium tangan isteri saya. Kemudian dia berborak dengan isteri saya sambil mengepam minyak kedalam tangki. Bila habis minyak dipam dan duit dibayar, dia melambai-lambaikan tangan sewaktu kami keluar dari stesen minyak tersebut. Suspen ke? Tak aih, cerita orang pam minyak saja.

Dalam kereta , saya tanyalah isteri saya, siapa atendan yang sangat berbudi bahasa tu. Isteri saya menjawab , itu bukan atendan tetapi anak kepada pemilik petrol pam tersebut. Maknanya dia anak orang kayalah. Lalu isteri saya menyambungkan cerita mengatakan dia adalah anak muridnya di SMK Pengkalan Lebai Man. Sekolah tempat isteri saya mengajar. Tambah isteri saya, perempuan itu dahlah cantik, baik, berbudi bahasa, kaya dan rajin pula. Pandai merendah diri sebab sebelum ini isteri saya tak sangka bahawa dia adalah anak pemilik pam minyak. Itulah ciri-ciri "the perfect package" yang saya ingin ceritakan disini. OLeh itu sesiapa yang nak cari menantu bolehlah pergi merisik sebab itulah "the perfect package" yang saya jumpa. Tapi perlu ingat, yang nak dijodohkan dengannya tu adakah "perfect package"? Renung-renungkanlah.

Malah isteri saya mengatakan yang dia sangat rajin membantu tanpa mengira penat lelah. Kalau ada jamuan kelas, dia sentiasa bertungkus lumus menyediakan macam-macam peralatan untuk jamuan tersebut. Pendekata ringan tulang. Satu lagi yang hebatnya ialah dia sentiasa mengucapkan terima kasih kepada sebarang pemberian, Pernah isteri saya menjamu sedikit makanan dan dia mengucapkan terima kasih dengan begitu bersemangat . Pada hal dia anak tokey pam minyak, makanan yang sedikit itu rasanya dia boleh dapat hari-hari. Itulah "appreciation" yang ditunjukkanm kepada setiap pemberian

Itulah yang saya nak tekankan kepada para pelajar. Always appreciate your teachers in  the best way possible. Jangan berfikir yang guru-guru mungkin tidak sekaya bapa kamu, maka kamu memandang rendah kepada guru-guru. Maklumlah bapa kamu bawa merc, cikgu hanya bawa carnival buruk. Itu adalah satu sifat yang tak sepatutnya ada kepada semua pelajar. Ketika di Kolej Tun Datu Patinggi Haji Bujang Miri, saya terjumpa "the perfect package " ini. Pelajar ini bernama Lucy Mary Johnson. Mungkin dah jadi doktor sekarang. Cukup cantik, cukup baik, berbudi bahasa dan dia merupakan anak seorang jurutera Shell yang gajinya cukup lumayan. Saya masih teringat lagi, sampai sekarang satu peristiwa yang mengharukan. Ketika saya keluar daripada mengajarnya pada suatu hari, selepas semua bangun dan mengucapkan " Thank You Sir ", dia datang berjumpa saya di pintu kelas dan mengucapkan lagi sekali "Thank you teacher for teaching me". Saya tanya kenapa mengucapkan sekali lagi. Dia kata itu adalah ucapannya secara peribadi untuk menghargai ajaran saya. Saya amat terharu dan di bilik guru saya ceritakan kepada semua guru. Mereka kata itu perkara biasa bagi seorang pelajar pintar yang cantik, kaya yang bernama Lucy Mary Johnson. Semenjak itu setiap kali saya di pintu kelas, dia akan datang mengucapkan " Thank you sir for teaching me". Itulah "the perfect package" yang saya jumpai.

ARE WE THE PERFECT PACKAGE?

2 ulasan:

  1. salam,

    IP pun ade kaya gak.. tapi buat sapu pd roti je hehe gurau saje.. cite yg menarik & patut amik iktibar sikap terpuji merendah diri tu..

    selamat menyambut Maulidur Rasul dan same2la kite menghayati sirah perjuangan Nabi SAW dalam menegakkan Islam yg syumul.

    BalasPadam
  2. Sama-samalah kita meraikan Maulidur Rasul dengan cara yang terbaik.

    BalasPadam