Khamis, 11 Februari 2010

Saman

Saman , bukan Saman bin Said yang dulunya menjadi jiran saya dikampung. Namanya jadi lawak kerana dipermain-mainkan oleh kawan-kawan seusia dengannya. Depa kata Saman tak takut kena saman sebab dia memang saman.Saman yang saya nak bincangkan disini ialah "summon" yang bermaksud (klik). Saman maknanya satu arahan untuk hadir dimahkamah untuk dibicarakan dalam sesuatu pertikaian yang melibatkan dua pihak. Awat pula hang dok cerita tentang saman nih? Nantilah , saya akan ceritakan kemudian.

Sekarang ini zaman saman. Sana saman, sini saman, nasib baik Pak Saman tak kena saman. Kalau tak Pak Saman kena tahan reman. Mula-mula dulu ibubapa saman lebih 100 juta, kemudian ada guru saman 1.5 juta.Hebat saman sekarang, semuanya main juta-juta. Ribu-ribu tak ada lagi. Zaman sekarang zaman juta, zaman orang berkejar-kejar mencari harta. Kita berbalik semula kepada kes-kes saman ini. Bukanlah saya nak bincangkan kes mahkamah tetapi hanya nak mengulas sedikit tentang implikasi yang menyaman dan yang kena saman. 

Saman untuk menentukan siapa yang bersalah dan siapa yang benar. Dalam setiap pertelingkahan mesti ada satu pihak yang salah ataupun lebih kerap lagi dua-dua salah. Tak mungkin dua-dua pihak benar sebab kalau dua-dua pihak tak bersalah, tak mungkin timbul saman menyaman. Saya bukan mempersoalkan siapa salah siapa menang tapi yang penting dua-dua payah. Yang kena saman payah nak mempertahankan kebenaran, yang menyaman payah nak membetulkan pendirian. Dua-dua payah, dua-dua susah. Saya pun pernah disaman kerana terlanggar seorang pelajar sehingga cedera. Nasib baik pihak insurans menyediakan seorang peguam untuk saya. Kalau tak, tentu tergagap-gagap bila diherdik oleh peguam pihak lawan. Satu soalan yang saya masih ingat sampai hari ini ialah;

"Pihak kami memang mengakui kecuaian pelajar tersebut, tapi adakah akan berlaku kemalangan ini kalau pemandunya (sayalah tu ) tidak cuai? "

Peguam saya pun nak jawab susah juga. Akhirnya mengaku kalah dan salah. Pihak insurans setuju untuk bayar RM150,000. Kaya peguam tu sebab dapat 30%. RM50,000 masuk dalam poket.Oleh itu kalau boleh kita kenalah elakkan daripada disaman. Oleh sebab itu saya sentiasa terangkan kepada para guru tentang prosedur yang perlu diikuti bila mendenda atau membuang pelajar dari sekolah. Bukan tak boleh denda tapi biarlah ikut peraturan. Depa kata pula susah kalau semua nak kena ikut peraturan. Tapi saya kata, kalau kena saman lagi susah. Lebih baik susah sebelum kena saman daripada susah apabila kena saman. Seboleh-bolehnya hendaklah kita bertindak mengikut peraturan asalkan kita tak disaman. 

ADA PELAJAR TAK MAKAN SAMAN.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan