Jumaat, 12 Februari 2010

Log Out

Log Out, satu bahasa komputer yang bermaksud tutup. Macam kita buka pintu dan kemudian tutup. Laman web kita boleh diaumpamakan seperti sebuah pejabat tempat kita bekerja. Selepas kita habis kerja. eloklah pejabat itu ditutup. Kalau boleh, dikunci rapat-rapat agar tiada berlaku kecurian. Samalah seperti laman web kita yang kita perlu tutup selepas kita melayarinya. Ini kerana kalau kita tidak "log out" maka penggodam komputer mudah masuk. Kalau ada password pun depa boleh godam, apatah lagi kalau kita tak "log out", tak dikunci. Kalau boleh kita letakkan password untuk fail-fail kita agar lebih selamat. Nak letakkan password bagi setiap file bukan payah, berlambak perisian yang percuma . Saya boleh bagi satu iaitu Free Hide Folder. Boleh download dan guna percuma, tak payah bayar. Tapi kalau baik hati dermalah sikit. Jangan dok kedekut sangat, semua nak percuma. Ingatlah sama , bukan senang nak buat program tu.

Sebenarnya saya nak cerita ini bukan "log out" komputer tetapi "log out" yang kita kena amalkan dalam hidup kita. Kita kekadang kena tutup sesuatu perkara untuk membuka satu perkara yang lain. Kalau kita ada peristiwa-peristiwa sedih yang berlaku lama dahulu, kita perlu "log out" atau lupakan untuk kita menikmati kebahagiaan yang baru. Kalau kesedihan itu tidak kita "log out" maknanya kita sampai bila pun tak akan menikmati kegembiraaan yang sebenar. Nak lupakan perkara-perkara begitu bukan senang, tetapi kita kenalah mencuba sebab yang rosak adalah diri kita juga.

Guru contohnya, selepas habis sahaja kerja sekolah, maka kena "log out" segala kerja-kerja disekolah. Rumah adalah satu laman web baru yang perlu dibuka. Kalau laman web sekolah pun kita tak "log out" dan buka pula laman web rumah, komputer boleh jadi perlahan dan kekadang "jammed "terus. Tu yang ada sampai kena serangan jantung sebab buka banyak sangat laman web dan satu pun tak di "log out" Saya sentiasa amalkan "log out" dalam kehidupan. Bila saya disekolah, saya "log out" hal-hal dirumah dan bila dirumah saya "log out" hal-hal disekolah. Jangan dok buka semua laman web, takut nanti komputer rosak.

Orang tua-tua dahulu dah lama dok amalkan "log out " ini. Masa makan misalnya kita dilarang untuk bersembang., Bila makan dengan bersembang sekali, kita kekadang tersedak. Kalau tersedak air teh takpalah , tetapi kalau tersedak cabai melaka dengan nasi panas, alamat bengkak biji mata sebab peritnya tak terkira. Oleh itu, bila makan jangan dok sembang. Kalau tersedak dua hari mengerang. Nak amalkan yang ini memanglah payah sikit. Bukan apa, sembang sambil makan ini dah jadi budaya, dah seronok pula. Lagi pun untuk guru, nak sembang dimana lagi, di kantin sajalah tempat yang sesuai. Oleh itu nasihat saya kepada para guru, bila buka laman web makan dan buka pula "chat room, " gunalah baik-baik supaya selamat. Jangan sampai komputer "jammed".

Orang Cina misalnya, masa mereka makan jangan dok pi nak beli barang atau nak tegur depa. Saya dah kena banyak kali. Mula-mula nak marah juga tetapi lama kelamaan baru saya tau. Maka kalau saya nak beli apa-apa, saya akan tunggu sampai depa habis makan . Bijak mereka mengamalkan sistem "log out " dalam hidup mereka. Oleh itu para guru semua, mulai hari ini "log out " sekejap hal-hal kerja kerana kita akan bercuti sembilan hari. Pergilah mana-mana , bukalah pula laman web Hawaii ke, laman web Phuket ke, ataupun kalau nak murah, buka laman web Bukit Merah. Tenangkan fikiran supaya bila balik dari bercuti, kita buka semula laman web sekolah dan boleh melayarinya dengan hebat sekali. 

BLOG DI LOG Out TIGA HARI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan