Ahad, 25 Oktober 2009

Complete or do not begin


Aur complice noli aur confice. Itulah bahasa latin yang bermaksud " complete or do not begin" ataupun "selesaikan atau jangan mulakan " . Itulah motto bagi Bukit Mertajam High School atau sekarang dipanggil Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam. Itulah sekolah saya dari Tingkatan Peralihan hinggalah Tingkatan Lima. Lama dahhhh.. dah hampir lupa macam mana rupanya. Memang cantik sekolahnya kerana berada di atas bukit yang damai dan tenteram. Tapi kalau nak di bandingkan dengan Ibrahim, tentulah Ibrahim jauh lebih cantik sebab SMK Ibrahim lebih banyak kemudahan yang boleh dimenfaatkan.

Teringat saya di depan tangga inilah kami beratur untuk perhimpunan setiap hari dan para guru akan beratur pula di atas tangga. Apa yang jadi nostalgia, di atas tangga inilah adanya "public canning " saban hari sebab pengetuanya Dr R.D. Naidu merupakan seorang pengetua yang cukup garang. Saya pun biasa kena rotan sebab dapat 40 untuk Additional Mathematics ( 41 markah lulus ). Diatas tangga itulah bunyi rotan menghentam ponggong pelajar. Yang kena rotan dah tak boleh duduk atas kerusi sebab ponggong terasa kebas. Mau tak kebas, 6 rotan ponggong kena libas.

Itulah kenangan yang saya tak boleh lupa hingga sekarang. Saya masih ingat cikgu Cheah Seng Hee yang ajar Mathematik. Dia cukup garang dan jarang senyum. Mungkin cikgu dulu-dulu semua garang mungkin sebab ibu bapa tak pernah saman walapun anak kena pukul sampai berbalur kulit. Mungkin dulu kurang peguam yang banyak masa lapang. Wallahuaklam bissawab. Saya tinggalkan dulu kenangan manis di sekolah lama itu untuk membincangkan tajuk saya hari ini.

"Complete or do not begin ". Cogankata inilah yang patut kita pegang supaya apa juga yang kita rancang dan mulakan, pastikan rancangan tersebut diselesaikan dengan jayanya. Tak guna merancang dengan begitu teliti, memulakannya dengan penuh publisiti tetapi akhirnya sampai sekerat jalan rancangan tak menjadi. Sebab itulah perancangan mestilah betul-betul mengambil kira pelbagai faktor supaya rancangan itu menjadi kenyataan dan berjaya disiapkan. Macam buat bangunan, dalam pelan bagitu cantik, perancangan begitu menarik tapi bangunan tak siap dan tak diselesaikan. Ini amat merugikan.

Samalah dengan perancangan di sekolah. Ada sekolah yang buat laman web yang cukup hebat, bayar yuran beratus-ratus setahun, upah pakar untuk buat laman web yang cukup elok tapi bila pakar sudah pergi, laman web tak pernah dikemaskini. Inilah yang saya amat takuti. Kalau tak boleh kemaskini, tak payahlah buat lama web, buat blog pun dah cukup sebab blog tak kena bayar. Ada laman web yang pengetuanya dah mati tapi masih lagi terpampang sebagai pengetua sekolah tersebut. Kesian , dah mati pun kena tadbir sekolah lagi.

Mengingatkan inilah saya tak menerbitkan laman web untuk PKPKPSM atau Persatuan Penolong Kanan Pentadbiran Sekolah Menengah bagi Kuala Muda Yan kerana saya dah boleh agak tak ada orang nak kemaskinikan nanti. Bila saya pergi ( mungkin mati ) , nama saya masih terpampang dalam laman web tersebut. Tak payahlah buat laman web, buat blog pun dah cukup. Bukan berfikiran negatif, tetapi dah banyak bukti. Malah sesetengah laman web kerajaan pun ada yang masih menyenaraikan nama-nama menteri yang sudah berhenti malah yang dah mati. Mari kita lihat disekolah kita sendiri. Gambar PM kita yang baru mungkin masih belum diletakkan lagi. Masih terpampang gambar PM lama yang telah pun bersara. Mungkin ini perangai orang Malaysia, begitu ghairah nak memulakan sesuatu tetapi sampai di setengah jalan semangat dah menurun. Samalah seperti nak buat surau. Begitu semangat nak buat tetapi bila dah siap nak cari tok imam pun payah. Waktu subuh tok imam lah yang jadi imam dan dia juga yang jadi makmum.

Oleh itu, para pelajar SMK Ibrahim khususnya, apabila nak buat sesuatu rancangan pastikan dibuat perancangan dengan terperinci agar rancangan itu menjadi kenyataan. Jangan jadi macam kata pepatah " Hangat-hangat tahi ayam ".

RANCANG BIAR JADI.

2 ulasan:

  1. Asalamualaikum cikgu. Terima kasih singgah di blog saya yang tak seberapa. Saya sangat setuju dengan pandangan cikgu tentang perancangan dan pelaksanaan. Cogan kata tadi tu, sangat bagus dan mempunyai erti yang mendalam.

    BalasPadam
  2. saya pun dapat cogankata tu dari sekolah yang lama dulu..
    tapi memang baik untuk buat renungan.
    cikgu GB sekolah mana?

    BalasPadam