Khamis, 15 Oktober 2009

Mind set


Kelmarin ada satu taklimat oleh Tuan Pengetua kepada para pelajar Tingkatan 5 berkenaan dengan penggredan baru SPM. Tak ada dah 1A, 2A dan sebagainya tetapi ada A+, A, A-, B+ dan sebagainya. Disamping menyampaikan tentang penggredan yang baru itu, beliau memberri sedikit nasihat yang berguna kepada para pelajar yang bakal menduduki SPM akhir tahun ini. Tak lama dah. Lebih kurang sebulan lagi.

Beliau juga menyentuh tentang mind set. Kalaulah kita suruh pelajar melukis cawan , nescaya mereka akan lukis cawan seperti gambar disebelah. Tangkai cawan akan mengikut penggunaan tangan sipelukis. Kalau pelukis kidal, maka tangkai cawan akan berada disebelah kiri. Kalau sipelukis bukan kidal, maka tangkai cawan mesti disebelah kanan. Itulah mind set tentang tangkai cawan. Kalau disuruh lukis pemandangan, mestilah yang dilukis sebuah pondok bertiang empat, dua batang pokok kelapa, dua bukit yang ditengah-tengahnya ada matahari serta dua tiga ekor burung. Itu mind set tentang lukisan pemandangan bagi kebanyakan pelajar.

Waktu saya berada di tingkatan lima, ramailah pelajar yang berjinak-jinak dengan rokok. Kononnya kalau tak merokok bukan lelaki sebenar. Tercabar dengan kenyataan itu, saya pun cuba menghisap rokok. Pening dan termuntah-muntah dibuatnya. Terus saya tak pernah merokok hingga sekarang. Lagi pun saya tengok perangai perokok ni teruk benar terutama yang tiada duit. Sebatang kongsi 3 orang. Air liur yang terlekat diputing rokok bercampur aduk. Naik geli geleman. Itu mind set tentang merokok.

Sewaktu saya di universiti satu lagi mind set iaitu pelajar universiti mesti rambut panjang. Yang ini saya ikut juga sampai mak saya tak kenal bila balik kampung. Mak pun tegur dan saya terus potong rambut. Sekarang rambut panjang saya tak minat langsung, saya suka rambut pendek yang menampakkan kulit kepala. Mandi senang, kepala bersih, syampu pun jimat dan gunting rambut pun murah sebab tukang gunting mudah kerja.

Itulah beberapa contoh tentang mind set. Samalah macam mat dan minah rempit. Bila mat dan minah rempit mesti lumba setengah mati, mesti ada wiley dan lepas semua tu mesti minum arak atau beer. Lebih kuat mabuk, lebih kuat wiley dan lebih cepat mati. Boleh tak ubah mind set sedikit. Lepas merempit pergi ke surau sembahyang tahajud sebab selalunya merempit pada malam hari. Kan baik tu. Kalau nak mati pun, mati lepas sembahyang tahajud. Lebih baik daripada mati selepas minum arak.

Itulah bebarapa mind set yang ada dalam masyarakat kita yang terus menerus diamalkan sebab "dah biasa " dan "dah selesa". Pendekata itulah amalan turun temurun. Bila ada konsert mesti ada penyanyi. Boleh tak di buat konsert tapi penyanyi ditukarkan dengan acara deklamasi sajak ataupun orang mengaji Al Quran. Mula-mula memang nampak pelik tapi bila "dah biasa" hilang kepelikannya. Oleh itu eloklah kita mula mengubah mind set kita agar kita menjadi manusia yang lebih hebat, lebih baik dan lebih bermakna.

MIND SET UPSETS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan