Ahad, 4 Oktober 2009

Hutang


Kelmarin hari Sabtu, 3 Oktober 2009 adalah hari keluarga bagi warga SMKI di Resort Tanjung Dawai. Sebelum itu ada satu kursus berkenaan dengan mengawal tekanan. Penceramahnya cukup bagus. Tiga jam berlalu rasanya sekejap sahaja. Penuh dengan tauladan dan contoh-contoh yang begitu mengesankan. Memang Pn Normah Hussain ( baru bersara sebagai PK SM Teknik SP 2 ) seorang penceramah yang baik. Lepas ni semua guru SMKI tak akan lagi ada "stress" sebab dah pandai mengawal "stress".

Tapi yang saya tertarik dengan Pn Normah ialah dia tak pernah berhutang. Payah tu nak ada orang yang tak pernah berhutang pada zaman moden ini. Memang Pn Normah patuh dengan nasihat arwah ayahnya yang jangan membeli kalau kena berhutang. Salute to you Pn Normah. Jauh sekali jika dibandingkan dengan ramai orang lain yang hutang keliling pinggang. Kekadang bukan hutang keliling pinggang tetapi keliling leher. Sampai nak lemas terjerut dengan hutang. Memang hutang sesuatu yang kalau boleh perlu dielakkan terutama hutang yang melibatkan riba. Dalam Islam riba tu haram. Tapi bank pandai, depa tak kata riba, depa kata "interest" maknanya faedah. Pinjam bank ada faedah. Baguslah sebab ada faedah. Kalau kata pinjam bank ada riba, tentu kurang orang nak pinjam. Begitulah kita kekadang tertipu dengan istilah yang kabur.

Tapi sekarang hutang dah tak ada riba sebab dah ada Bank Islam dan kebanyakan bank perdagangan dah menyediakan perbankan Islam. Alhamdulillah, senang sikit kalau nak berhutang. Tiada riba maknanya hutang jadi halal. Lega sikit semenjak ada perbankan Islam.

Apa yang saya nak bincangkan hari ini ialah hutang itu ada kebaikannya jika digunakan kearah yang baik. Contohnya saya beli rumah pun hutang. Mana nak cari duit ratusan ribu. Waktu saya beli rumah tu berharga RM130,000 ( pada tahun 1986 ). Setelah dicampur dengan keuntungan yang bank kenakan menjadi RM210,000. Saya beli rumah tahun 1986 dan akan habis dibayar pada tahun 2011. Maknanya 25 tahun. Tapi sekarang nilai rumah saya jauh melebihi RM210,000. Kan dah untung tu. Kalau dikira dengan sewa yang kita mesti bayar kalau tak membeli rumah lagi banyak untung. Katakan sewa RM400 sebulan, kalau 25 tahun maknanya sewa yang kena dibayar ialah sebanyak RM120,000. Dah nak sama dengan harga rumah semasa dibeli. Tapi kalau beli kereta memanglah rugi sebab kereta harganya menyusut.

Kawan saya di Bota Kiri Perak, berhutang untuk beli tanah. Dia beli 36 ekar tanah dengan harga RM40,000 sahaja. Kira mahallah sebab masa dia beli kedudukan tanah tu terpencil. Tapi pada tahun 1995, satu lebuhraya dibina dekat tanahnya. Harga tanah melambung menjadi ratusan ribu seekar. Maknanya kalau tanah tu di jual sekarang, nilainya menjadi jutaan ringgit. Sedangkan bayaran yang bank kenakan cuma beberapa puluh ribu sahaja.

Hutang juga boleh dianggap sebagai "forced saving". Kalau tak berhutang, kita berbelanja tanpa sekatan. Tapi bila ada hutang, perbelanjaan terpaksa dirancangkan. Maknannya kita sudah ada satu disiplin dalam perbelanjaan.

Kesimpulannya bukan semua hutang tak baik. Malah Islam pun membenarkan berhutang. Sebab tu ada Bithaman Ajil dan lain-lain lagi. Asalkan hutang cara Islam dan hutang digunakan untuk membeli harta yang nilainya meningkat. Maka hutang begitu menguntungkan. Kalau hutang untuk labur dalam skim cepat kaya, alamat cepat jadi papa. Itulah cerita serba sedikit tentang hutang. Mungkin ramai tak setuju dengan saya, tapi itulah pendapat saya.

HUTANG TANPA RIBA BANYAK LABA.

2 ulasan:

  1. Salam cikgu..

    kalau tak berhutang, tak berharta..
    terlebih berhutang, oleh jadi papa pula...
    habis tu, macamana ya?

    apa-apapun, kita kena bijak mengawak perbelanjaan, kan? (kadang2 tak terkawal juga)

    BalasPadam
  2. kan saya dah kata..
    hutang bagi benda-benda yang harganya naik macam rumah atau tanah..
    kalau kereta beli second hand sudahlah.. bayar cash..

    BalasPadam