Sabtu, 18 Julai 2009

JSI


Hari ini ada LDP ( Latihan Dalam Perkhidmatan ) tentang pembinaan JPU, JPI, JSU, JSI. Apa kebenda semua tu. Tu lah orang panggil empat dalam satu. JPU ( Jadual Penentuan Ujian), JPI( Jadual Penentuan Item ) , JSU ( Jadual Spesifikasi Ujian ) dan JSI ( Jadual Spesifikasi Ujian ). Entah kenapa kekadang saya terfikir di Malaysia ini kita lebih pentingkan nama daripada benda. Buat apa sebut nama banyak sangat kalau bendanya serupa? Serupa juga dengan Selesema Babi dengan H1N1. Pilih satu yang sesuai sebut, toksah dok bergaduhlah pasai istilah. Samalah macam JSI ( yang terbaru) , sama saja dengan JPU, JPI dan JSU. Itu yang kekadang saya rasa Bahasa Inggeris lebih hebat sebab bahasa depa tak berubah. Nama BM tu sendiri pun berubah-ubah. Zaman saya dulu BM tu Bahasa Melayu, zaman anak saya BM ialah Bahasa Malaysia, kemudian BM bertukar balik jadi Bahasa Melayu dan sekarang bertukar balik jadi Bahasa Malaysia. Apa rasionalnya tak tahulah pula. Tapi mesti ada.

Kita tinggalkan sekejap tentang istilah, mari kita bincangkan tentang JSI ni. JSI ini ialah satu proses yang perlu setiap guru lakukan sebelum buat soalan untuk ujian atau peperiksaan. Ini untuk menentukan soalan-soalan yang dibuat mestilah berkualiti. Bila soalan berkualiti, barulah markah menjadi releven dan soalan yang dibuat benar-benar dapat menguji kepandaian pelajar.

JSI berdasarkan Taksosomi Bloom yang mempunyai 6 peringkat. Peringkat paling senang ialah pengetahuan, kemudian kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan paling susah ialah penilaian.

Memang berbaloi LDP pagi tadi sebab yang bagi ceramah pun cukup hebat. Cik Lina Ooi punya BM , aduh , amat baik . Kalau kita dengar cakap Cik Lina tanpa tengok muka dia, mungkin kita kata yang bercakap tu Melayu tulin. Fasih, sebutannya jelas, tatabahasa tepat dan memang dia hebat. Dia pula bagi ceramah dengan begitu bersunguh-sungguh sampaikan semua orang tak mengantuk dan boleh bagi tumpuan dengan sepenuhnya. Orang beginilah yang patutnya ada untuk menjadi guru supaya murid-murid rasa terpegun dan menimbulkan rasa kagum, barulah pelajar dapat belajar dengan tekun. Penerangannya jelas sampaikan lepas ini rasanya ramai yang dapat buat JSI dengan begitu baik. Mungkin lepas ini soalan adalah yang palig kualiti dan paling baik. InsyaAllah.

Pendekata LDP pagi tadi memang yang terbaik yang pernah saya ikuti. Jelas, padat, mantap dan tepat. Itulah kesimpulannya.

JSI. KUALITI TIDAK TERABAI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan