Rabu, 22 Julai 2009

Bila selalu menang.


Hari ini ada Pertandingan Drama B. Inggeris Daerah KMY. Seperti biasa entah kali keberapa berturut-turut johannya ialah SMK Ibrahim. Hup.. Hup.. Hooray, Ibrahim menang lagi. Berturut-turut entah berapa tahun "straight". Hebat guru-guru SMKI terutama Pn Leong yang bertungkus lumus memastikan kemenangan berpihak ke SMKI. Bila menang Pn Leong pun berkata;

"Its five months of hard works, coountless hours, and when we win, its how many months more we have to work hard, really hard to be champion of the state and Malaysia if possible"

"Its possible, Pn Leong and i knew it " Jawab saya dalam hati.

Begitulah tradisi Ibrahim, drama dan bahas dalam B. Inggeris memang kami menang berturut-turut. sampai ada sekolah lain yang dah malaih nak lawan. Tak dak peluang kata depa sebab depa tau dah sapa yang akan menang.

Ada juga yang mengatakan Ibrahim menang kerana namanya Ibrahim. Kalau nama lain mungkin tak menang sebab nama kurang glamer. Itu kata depa, bukan kata saya sebab bagi saya semua sekolah glamer dalam keadaannya yang tersendiri. Memang attitud pelajar-pelajar Ibrahim telah dididik oleh Tuan Pengetua supaya " fly high " , maknanya bercita-cita tinggi. Kalau lawan biar sampai menang satu Malaysia, biar boleh pergi sampai luar negara. Contoh bila diajukan soalan kepada para pelajar yang memasuki pertandingan robotik, depa kata nak menang sampai boleh ke Hong Kong. Hebat tu, cita-cita perlu tinggi. Dapat tak dapat itu tak kisahlah, tapi yang penting semangat tu ada.

Bila sebut menang kerana nama, saya teringat waktu pertandingan Puisidra Sains satu ketika dulu. Saya masih ingat lagi, Puisidra Sains kali pertama diadakan di SMK Sin Min. Juaranya ialah SMS Sultan Mohd Jiwa. Dan rekod itu tak dapat dipecahkan sampailah entah berapa tahun. Lama sangat SMS Sultan Mohd Jiwa pegang rekod. Tapi bagi saya mereka menang bukan kerana nama mereka tetapi kerana usaha mereka. Saya yang terlibat sebagai pengadil tahu depa ada satu kelas tersendiri. Baca puisi depa pun dah tau depa akan menang. Memang kalau kita baca puisi, kita tau itu puisi mereka. Memang lain dari yang lain.

" They have a class of its own. "

Bila datang bahagian persembahan, lagi sekali persembahan mereka hebat. Siap dengan prop dan ICT yang canggih. Tambahan pula pada waktu tu mereka saja yang ada projektor LCD , sekolah lain mana ada sebab PPSMI belum mula.

Tapi bila PPSMI pun dah ada, sekolah lain pun dah belajar sedikit sebanyak teknik persembahan dalam mengarang puisi dan depa pula pakai projektor LCD, maka SMS Sultan Mohd Jiwa kalah kepada SMK Guar Cempedak. Memang patut SMKGC menang. Saya yang jadi pengadil dan kami semua setuju SMKGC patut menang. Jadi perlulah diingat SMKGC tak glamer pada waktu itu tapi mereka tetap menang. Samalah macam SMK Ibrahim, kami menang bukan kerana glamer , bukan kerana nama tapi memang kami patut menang. Memang kami kerja kuat, memang pelajar-pelajar kami berdedikasi dan kami " deserve to win " . Malah ada hakim yang mengatakan markah SMK Ibrahim adalah jauh daripada sekolah-sekolah lain. Maknanya SMKI sudah ada " a class by its own ". Saya yang bukan pengadil pun tau yang SMKI akan menang sebab persembahannya lain dari yang lain, props hebat, muzik latarnya tepat dan skripnya yang terkini. Hebat, memang hebat.

BUKAN KERANA NAMA.

dan pada hari Isnin 3 Ogos, sekali lagi drama BI dari SMKI menjadi johan, bagi peringkat negeri Kedah Darulaman.

kita tunggu peringkat Kebangsaan pula yang akan berlangsung di Pulau Pinang.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan