Ahad, 19 Julai 2009

Guru diburu.


Pagi ini datanglah seorang bekas pelajar SMKI yang meminta saya menjadi saksi bagi penjamin-penjaminnya untuk memasuki maktab perguruan yang telah dinaikkan tarafnya sesuai dengan pengajian yang berasaskan ijazah. Dia baru saja keluar daripada matrikulasi dan memasuki maktab untuk menjadi guru. Dia bercerita lagi yang begitu ramainya yang minta untuk jadi guru. Katanya jadi guru senang dapat kerja dan gaji guru pun dah cukup lumayan. Saya hanya dengar saja tanpa apa-apa komen tetapi dalam hati terasa bangga kerana profession keguruan telah mendapat pengiktirafan dan diminati.

Tapi perlu diingat, kalau jadi cikgu sebab senang dapat kerja dan gajinya yang agak tinggi, saya rasa kurang elok. Nak jadi guru mestilah ada minat untuk mengajar. Minat hendak mendidik murid-murid yang berbagai karenah, yang kekadang nakal dan ada pula yang kurang bermotivasi. Tak semua pelajar yang nak belajar, ada juga yang datang kesekolah sebab dipaksa keluarga, malah ada yang datang kesekolah kerana nakkan duit belanja agar boleh membeli rokok sebatang dua.

Itulah cabaran yang para guru hadapi. Tapi Alhamdulillah, taraf guru dah meningkat dan dah ramai pelajar memburu untuk menjadi guru. Nampaknya profesion keguruan dah semakin glamer dan tidaklah seperti dulu di mana taraf guru adalah agak rendah. Biasa kita terdengar ungkapan-ungkapan yang menyedihkan seperti;

" Belajar rajin-rajin kalau tak kamu jadi guru ".

Aduh, sedihnya dengar seolah-olah yang paling malas belajar itulah yang jadi guru. Saya rasa tanggapan begitu tak ramai tapi cukup untuk memilukan hati guru. Hakikatnya guru adalah satu pekerjaan yang mulia. Satu hakikat yang tak boleh disangkal. Sebab itulah kita lihat ramai anak guru yang berjaya. Malah di SMKI ini, sebahagian besarnya adalah anak-anak guru. Alhamdulillah, didunia guru diberkati, diakhirat guru dirahmati. InsyaAllah.

Maka kita para guru perlulah memurtabatkan lagi profesion keguruan. Guru adalah guru, dah pencen pun masih dipanggil cikgu. Malah kalau dah mati pun , kuburnya masih dipanggil kubur cikgu sekian-sekian. Bagitulah hebatnya gelaran cikgu yang terpahat kepada seorang guru. Kepada para pelajar SMKI khasnya dan kepada semua pelajar lain amnya, hormatilah guru kerana murid yang tidak menghormati guru tidak akan berjaya.

SELAMAT BERBAKTI CIKGU.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan