Rabu, 15 Julai 2009

Biasa ke bisa.


Hari ini memang masa amat suntuk. Habis saja mesyuarat Fiesta Kokurikulum yang dipengerusikan oleh Pengetua, kira-kira pukul 4.10 petang, bergegas pula ke Bank Islam masukkan duit ke akaun sekolah. Nasib baik pintu belum tutup kerana saya sampai hampir-hampir pukul 4.30 petang. Bukan nak kata saya sibuk cuma nak kata masa sekarang begitu suntuk. Betullah seperti kata orang tua-tua, di akhir zaman masa berlalu begitu pantas.


Hari ini saya nak ceritakan sedikit tentang biasa dan bisa. Ada pepatah yang kata " Alah bisa tegal biasa " maknanya kalau sesuatu pekerjaan yang susah itu tetapi jika dibuat selalu akan menjadi senang. Maknanya yang bisa dah jadi biasa. tapi hari ni lain sikit. Saya nak ceritakan sedikit tentang soalan biasa yang jadi bisa.

Saya banyak kali mengalaminya dan diharapkan janganlah orang lain membuat kesalahan yang sama. Dulu sekitar tahun 90an, ketika satu kursus "Cintai Sungai Kita " di Kajang, Selangor saya terserempak dengan sahabat baik saya iaitu Radiah dari Johor. Macam biasalah, bila jumpa kawan lama saya akan bertanya khabar. Macam-macam soalan keluar antaranya soalan biasa iaitu,

" You anak dah berapa ? " Soalan biasa yang selalu saya tanya. Bila saya ajukan soalan tersebut, mukanya bertukar merah padam, dia terdiam seketika. Selang beberapa puluh saat baru keluar jawapan yang membuatkan saya malu sendiri. jawapannya ialah,

" I belum kahwin " Itulah jawapan yang bisa dari satu soalan yang biasa.

Mungkin bagi kita soalan seperti yang saya tanyakan itu adalah biasa, tetapi bagi yang terkena itu adalah soalan yang amat bisa. Ada banyak lagi soalan biasa yang bertukar menjadi bisa. Antaranya

" Kamu sekarang pangkat apa? " Bila ditanyakan kepada seseorang yang tak berpangkat.

" Berapa A yang kamu dapat dalam SPM?" Bila ditanyakan kepada seorang pelajar yang tak dapat satu A pun dalam SPM.

Ada banyak lagilah soalan yang biasa bertukar jadi bisa. Itu semua terpulang kepada keadaan. Jadi untuk kita yang tak berapa tau, janganlah tanyakan soalan-soalan yang boleh bertukar menjadi bisa walaupun pada pandangan kita soalan tersebut ialah soalan biasa.

BERFIKIR SEBELUM BERTANYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan