Isnin, 28 September 2009

PHD


PhD. Semua orang yang otaknya geliga dan rajin akan dapat PhD. PhD adalah singkatan bagi Doctor of Philosophy ataupun Doktor Falsafah dalam Bahasa Melayu. Itu adalah peringkat tertinggi dalam akademik. Nak dapat PhD bukan senang. Kena belajar rajin-rajin, buat tesis yang hebat-hebat dan bila dah dapat gajinya pun lebat. Sebab tu kekadang PhD orang sebut Periksa Habis Darjah. Maknanya tak ada darjah dah lepas PhD. Hebat PhD.

Tapi saya nak cerita kali ini bukan PhD tapi PHD. PHD adalah singkatan bagi Penyakit Hasad Dengki. Inilah penyakit yang menyerang kebanyakan orang yang tak beriman. Orang yang lemah fikiran dan orang yang sudah dirasuk syaitan.

Pada hari Ahad 27 September 2009 saya menghadiri kenduri di rumah kakak saya dekat Guar Perahu. Dalam perjalanan pulang, saya ternampak tunggul durian yang baru. Maknanya pokok durian itu baru saja ditebang. Pokok durian itu memang saya kenal sangat kerana buahnya amat lazat. Kalau nak makan buah durian tersebut kena " booking " dulu. Memang hebat , memang sedap. Apabila dah tinggal tunggul, saya rasa kempunan kerana tak boleh lagi makan durian tersebut.

Saya pun jumpa seorang kenalan saya disitu dan bertanyakan tentang bila pokok tu tumbang. Dia jawab, bukan tumbang, tetapi ditebang. Dia pun menceritakan tentang pokok tersebut ditebang akibat perebutan antara 2 adik beradik. Pendekata bila dah berebut, maka seorang diantaranya ambil gaji dan tebang pokok tu. Baru puas hati, biar dua-dua tak boleh makan termasuklah saya yang begitu berminat nak makan durian tersebut. Itulah satu contoh PHD yang ada dikampung.

Ini samalah dengan cerita dongeng tentang 3 budak hitam. Budak-budak hitam ini telah terjumpa sebuah teko. Bila teko digosok maka keluarlah seekor jembalang. Untuk membayar jasa ketiga-tiga budak hitam itu, maka jembalang pun menawarkan khidmatnya kepada budak-budak hitam tersebut. Mintalah apa saja maka akan diadakan (dengan izin Allah ) oleh jembalang tersebut.

Budak hitam pertama meminta jadi putih. Tup, dalam sekelip mata budak hitam pertama menjadi putih melepak. Budak hitam kedua pun minta jadi putih. Zup, terus budak hitam kedua menjadi putih. Budak hitam ketiga pun minta jadi putih tapi jembalang kata dia hanya boleh buat benda yang sama dua kali saja. Oleh itu dia minta supaya budak hitam ketiga minta perkara lain selain daripada menjadi putih. Lalu budak hitam ketiga amat kecewa kerana tak boleh jadi seputih kawan-kawannya. Maka dia pun minta jembalang menukarkan kawan-kawannya yang putih tadi menjadi hitam semula seperti dirinya. Itulah cerita budak hitam yang ada PHD.

Waktu saya menuntut di universiti dulu, tak kurang juga yang ada PHD. Ketika latihan mengajar selama enam minggu, kami dari aliran siswazah dibayar RM400 manakala dari aliran diploma dibayar RM200. Maka bertempiklah pelajar-pelajar dari aliran diploma nak minta bagi sama rata sebab mereka kata mereka pun mengajar 6 minggu juga. Alasan mereka betul. Mereka mengajar seperti kami juga kenapa bayaran mereka rendah. Ada seorang ketua mereka pergi jumpa pentadbir universiti untuk minta bagi sama rata. Akibatnya memang sama rata. Semuanya dapat RM200. Patutlah depa dapat diploma sebab otak depa kurang geliga. Sepatutnya mintalah bagi semua dapat RM400 tapi tak, depa nak sama rata walaupun semua dapat RM200. Biar puas kata mereka. Pelajar universiti pun rupanya ada PHD.

Peniaga pun banyak PHD. Dulu saya teringat satu kedai murtabak yang amat popular di KL. Sedap sungguh murtabak dia sampai kena "booking" juga. Nak makan kena pesan dulu. Tapi akibat PHD, ada peniaga yang mengupah seseorang untuk memasukkkan racun dalam kuah murtabaknya. Akibatnya ramai yang keracunan. Bila keracunan orang dah kurang makan murtabaknya dan hasilnya dia bankrap. Itulah PHD yang sanggup tengok orang lain bangkrap asalkan hatinya puas.

PHD sebebarnya digalakkan dalam Islam. Betuk ke ni? Memang betul. Kita kena ada PHD dari segi ibadat. Kita tengok dia rajin tahajjud maka kita kena lawan dan lebihkan tahajud daripada dia. Samalah macam ibadat lain. Kita kena dengki tetapi secara positif. Samalah dengan pelajaran. Kita kena dengki kepada orang yang pandai dengan kita sendiri berusaha supaya lebih daripada dia. Pendekata kita dengki dalam keadaan yang positif. Oleh itu para pelajar SMKI, berdengkilah dalam keadaan yang positif supaya lebih ramai yang berjaya. Kalau boleh semua dapat "straight A s " Itulah dengki yang hebat.

PHD positif dapat PhD.

2 ulasan:

  1. mmg btol..sgt setuju..sya xsngka ckgu dpt menggunakan blog ini sbg wadah pembelajaran kpd warga sek ckgu n org lain jgak..

    BalasPadam
  2. kata orang, pelajaran paling berharga adalah pengalaman...

    BalasPadam