Sabtu, 26 September 2009

Pejabatku syurgaku.


Selalunya kita selalu berkata, rumahku syurgaku. Ramai orang beranggapan yang rumahlah sepatutnya tempat yang paling selesa untuk berehat dan menjadi tempat yang sepatutnya paling harmonis. Batulkah begitu? Memang betul sebab setiap waktu balik, kita lihat berpusu-pusulah guru dan pelajar yang balik tanpa berlengah-lengah lagi. Malah ramai guru yang dah siap beratur untuk "key in" nama dan bersedia untuk balik. Ini berlaku di semua sekolah yang saya biasa mengajar.

Malah ada syarikat orang putih yang tak bagi pekerja buat "overtime" sebab mereka nak pastikan setiap pekerja menghabiskan masa yang terbaik bersama keluarga dirumah. Memang ada kebaikannya sebab kita boleh menghabiskan masa dirumah untuk melihat-lihat prestasi anak sambil memberi sepatah dua nasihat kepada anak-anak agar menjadi manusia berguna. Kalau nak harapkan cikgu saja bagi nasihat, tentulah tak mampu sebab cikgu ada ramai anak murid disamping anak sendiri sedangkan ibu bapa hanya ada seorang dua anak. Jadi janganlah pula ibu bapa hanya menyerahkan hal anak masing-masing kepada tanggungjawab guru semata-mata. Itu tentu tidak betul.

Berbalik kepada tajuk di atas, patutkan pejabat kita jadikan syurga melebihi daripada rumah? Inilah persoalannya yang kita patut fikirkan. Kita fikir sejenak, dari mana kita dapat duit untuk membeli "syurga dunia" ini?. Kita boleh beli rumah yang cantik, kereta yang besar, tv plasma yang hebat dan sebagainya kerana kita mendapat gaji hasil dari kerja kita di pejabat. Jadi rasionalkah kalau kita habiskan masa yang lebih banyak dirumah berbanding pejabat?. Kalau tiada kerja dipejabat, mampukah kita membina rumah yang kita katakan syurga? Kalau kita tiada kerja mampukah kita membeli kereta yang hebat untuk menggembirakan hati keluarga? Tentu kita tidak mampu. Lihat sajalah kepada rumah orang-orang yang tiada berpendapatan lumayan. Adakah mereka mampu seperti kita? Mereka juga bekerja malah lebih teruk daripada kita, tetapi mereka tidak mampu. Malah kekadang mereka kerja jauh lebih lama dari kita tetapi pendapatan mereka masih sedikit. Apa fakta yang ingin saya timbulkan di sini?

Faktanya ialah kita sepatutnya menjadikan pejabat tempat yang paling harmoni melebihi rumah kita kerana kita berupaya membeli rumah dan menselesakan hidup kita kerana kita ada kerja yang kita lakukan dipejabat. Orang berniaga pun ada pejabat, bukan orang makan gaji saja. Hujahnya disini ialah kita sepatutnya janganlah terburu-buru untuk balik kerumah sedangkan kita tak sanggup nak menghabiskan sedikit masa yang lebih di pejabat. Janganlah terlalu berkira kalau kita diminta untuk menyiapkan kerja yang akan memakan lebih sedikit masa kita. Di Ibrahim Alhamdulillah, guru-gurunya sanggup berada lama di sekolah dan jarang yang merungut. Ini kerana mereka memikirkan "pejabatku syurgaku". Syabas para guru SMK Ibrahim. Tak hairanlah kalau kita lihat di SMK Ibrahim, ada guru yang pulang pukul 6 petang malah ada yang malam datang lagi. Inilah suasana yang sepatutnya ada disemua sekolah kerana pejabt tempat kita bekerja yang sepatutnya kita habiskan masa yang lebih panjang.

Janganlah terikut-ikut sangat dengan cara orang putih tentang "quality times" yang hanya berada dirumah. Sebab itulah produktiviti mereka rendah tetapi jenayah paling banyak. "Quality times " yang mereka amalkan nampaknya gagal. Bandingkan di Jepun. Adik ipar saya yang berada di Jepun berkata, kalau boleh dia nak terus berada di Jepun sebab kadar jenayah paling rendah. Sedangkan orang Jepun dikatakan "workaholic" tetapi nampaknya mereka masih boleh mendidik anak-anak walaupun sebahagian besar masa mereka di pejabat. Produktiviti mereka meningkat tetapi jenayah tetap rendah. Itu baru kualiti.

KERJA BERKAT KELUARGA SELAMAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan