Ahad, 7 Mac 2010

Cinta agung.

Suasana dukacita menyelubungi Kota Madinah. Angin Madinah yang dingin tetapi kering terasa sehingga menusuk tulang. Matahari sejengkal demi sejengkal makin meninggi, sementara Malaikal Maut berperang perasaan menjalankan tugas mencabut nyawa Rasulullah S.A.W. Rasulullah S.A.W. meregang-regang takala nyawa baginda sampai ke pusat. Sekujur mukanya berpaling ke arah Jibrail.

Matanya basah, cahayanya makin redup. Rasulullah S.A.W. berkata kepada Jibrail,

" Ya Jibrail, betapa sakitnya, alangkah dahsyatnya derita sakaratulmaut".

 Jibrail memalingkan muka, hatinya gelisah melihatkan kesakitan yang ditanggung oleh Rasulullah S.A.W. 

" Ya Jibrail, mengapa engkau berpaling?. Apakah engkau benci melihat mukaku?." tanya baginda dengan cemas.
"Tidak, ya Rasulullah" sahut petugas pembawa wahyu itu. 

Dipegangnya tanga baginda sambil berkata,

" Siapakah yang sampai hati menyaksikan kekasih Allah dalam kedaan semacam ini? Siapakah yang sanggup melihat Rasulullah dalam kesakitan?"

Dalam kesakitan itu baginda berdoa supaya timpaan kesakitan ini hanya padanya dan jangan kepada umatnya. Jibrail tersentak dan air matanya menitis. Begitu agungnya peribadi kekasih-Mu Ya Rabbi.

Dalam detik yang paling tenat dan menyiksakan, bukan kepentingan dirinya yang diminta. Bahkan kepentingan umatnya yang didahulukan. Andai kata Muhammad menuntut agar kesakitan itu dicabut, pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya. Namun, Rasulullah S.A.W. lebih memilih menjadi cagaran agar derita itu jangan menimpa umatnya. Makhluk mana  yang memiliki ketinggian budi sehebat Muhammad?

Seketika kemudian, Malaikat maut telah meragut nyawa Rasulullah S.A.W. sampai ke dada. Nafasnya sudah mulai menyesak, kesakitan semakin memuncak. Tiba-tiba Rasulullah S.A.W. dengan suara menggigil dan pandangan redup berkata,

"Uusikum bissolati wama malakat aimarukum", aku mewasiatkan solat dan orang yang menjadi tanggunganmu , budakmu, pembantumu, peliharalah mereka baik-baik.

Pada saat menjelang nafas terakhirnya Ali bin Abi Thalib melihat baginda menggerakkan bibirnya yang sudah biru itu. Ali dengan cepat mendekatkan telinganya kebibir Rasulullah S.A.W. dan beliau mendengar Rasulullah S.A.W. menyebut,
" Ummati... ummati.. " umatku, umatku. 
Dalam memanggil-manggil inilah, Rasulullah S.A.W. menghmbuskan nafas baginda yang terakhir. WAFATNYA SEORANG KEKASIH ALLAH. Cinta Rasulullah S.A.W. kepada umatnya sehingga ke akhir hayat dan akan dibawanya ke Padang Mahsyar...  Bagaimana dengan kita? Adakah kita mencintai Rasulullah S.A.W sebagaimana Rasulullah S.A.W mencintai kita? Renungkan wahai sahabat sekelian.

CINTAI ABADI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan